Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość
Temat: Traktaty rzymskie. EWG
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska. Uczeń:
2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego Aktu Europejskiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia genezę powojennej integracji europejskiej w aspekcie gospodarczym;
analizuje najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego;
wyjaśnia rolę traktatów rzymskich dla integracji europejskiej;
przedstawia rolę Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej;
omawia traktat fuzyjny i Jednolity akt europejski;
ocenia funkcjonowanie EWG.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– gr. 1: Geneza zjednoczonej Europy i akty prawa pierwotnego;
– gr. 2: Traktaty rzymskie;
– gr. 3: Europejska Wspólnota Gospodarcza – organy, EWG w praktyce.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Traktaty rzymskie. EWG” i celów zajęć.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej myśl Winstona Churchilla na temat przyszłości Europy. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają własną interpretację słów polityka. Dyskutują o tym, w jakich okolicznościach zostały one wypowiedziane i czy znalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Praca z prezentacja multimedialną – podział na grupy (należy zwrócić uwagę, aby z zespołach znalazły się osoby przygotowujące różne prezentacje. Materiał zostaje wyświetlony na tablicy interaktywnej. Grupy mają chwilę na naradę, a następnie zgłaszają się (zasada: kto pierwszy, ten lepszy), by przedstawić informacje na temat zagadnienia widniejącego na przycisku. Następnie nauczyciel odsłania informacje zawarte w prezentacji, a reszta klasy decyduje, czy przyznać grupie punkt. Wygrywa zespół z największą liczbą punktów.
Dyskusja na temat przemian, jakie przeszła EWG od momentu powstania aż do roku 2009. Chętna osoba przedstawia podsumowanie.
Uczniowie w parach przygotowują ocenę funkcjonowania EWG. Następnie łączą się z inną parą, weryfikują swoje propozycje i jeśli to możliwe, uzgadniają wspólną wersję. Chętne/wybrane czwórki przedstawiają swoje oceny na forum klasy. Propozycje są dyskutowane.
Faza podsumowująca:
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.