| |
| |
| Co to jest rozdzielczość przyrządów pomiarowych? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 13) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
|
| Uczeń:
zapoznaje się z pojęciem rozdzielczości przy wykonywaniu pomiarów z użyciem różnych przyrządów pomiarowych;
potrafi zwiększyć rozdzielczość poprzez stosowanie noniusza oraz elektronicznych wskaźników cyfrowych;
określa rozdzielczość różnych rodzajów urządzeń pomiarowych;
dostrzega rolę rozdzielczości w określaniu niepewności wykonywanych pomiarów.
|
| nauczanie przez dociekanie IBSE |
| wykład informacyjny, dyskusja |
| praca całej klasy, stymulowana przez nauczyciela, praca w grupach |
| przykłady różnych przyrządów pomiarowych przygotowanych przez prowadzącego oraz przez uczniów: termometry różne, zegarek ze wskazówką sekundową i bez, z odczytem cyfrowym, miarki milimetrowe, linijki itp. |
| |
|
|
Wprowadzenie według treści zawartej w części „Czy to nie ciekawe?”, a następnie wspólne omówienie rozdzielczości przykładowych przyrządów pomiarowych przyniesionych przez prowadzącego i przez uczniów. |
|
Wspólna praca uczniów i nauczyciela oparta na:
rozpoznawaniu przez ucznia problemu rozdzielczości przyrządów pomiarowych w prowadzeniu pomiarów,
poznawaniu sposobów rozwiązania tych problemów poprzez różne konstrukcje ułatwiające odczyt wyników pomiarów.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym dotyczącym rozdzielczości multimetrów analogowych i cyfrowych. Praca uczniów w grupach:
przeprowadzenie pomiarów z użyciem mierników podobnych do omawianych w Multimedium,
wyznaczenie niepewności wyników pomiarów,
porównanie wyników.
|
|
Omówienie obu faz wcześniejszych, tj. analiza rozdzielczości różnych przyniesionych na lekcję urządzeń pomiarowych oraz wyników wykonanych pomiarów. |
|
Rozwiązanie ćwiczeń 1‑8 z rozdziału „Sprawdź się”. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być podstawą do lekcji z działu Elektryczność i Magnetyzm, na których wykonywane są pomiary z wykorzystaniem miernika analogowego i cyfrowego. |