Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co to jest rozdzielczość przyrządów pomiarowych?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
13) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zapoznaje się z pojęciem rozdzielczości przy wykonywaniu pomiarów z użyciem różnych przyrządów pomiarowych;

  2. potrafi zwiększyć rozdzielczość poprzez stosowanie noniusza oraz elektronicznych wskaźników cyfrowych;

  3. określa rozdzielczość różnych rodzajów urządzeń pomiarowych;

  4. dostrzega rolę rozdzielczości w określaniu niepewności wykonywanych pomiarów.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

wykład informacyjny, dyskusja

Formy zajęć:

praca całej klasy, stymulowana przez nauczyciela, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

przykłady różnych przyrządów pomiarowych przygotowanych przez prowadzącego oraz przez uczniów: termometry różne, zegarek ze wskazówką sekundową i bez, z odczytem cyfrowym, miarki milimetrowe, linijki itp.

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w części „Czy to nie ciekawe?”, a następnie wspólne omówienie rozdzielczości przykładowych przyrządów pomiarowych przyniesionych przez prowadzącego i przez uczniów.

Faza realizacyjna:

Wspólna praca uczniów i nauczyciela oparta na:

  • rozpoznawaniu przez ucznia problemu rozdzielczości przyrządów pomiarowych w prowadzeniu pomiarów,

  • poznawaniu sposobów rozwiązania tych problemów poprzez różne konstrukcje ułatwiające odczyt wyników pomiarów.

Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym dotyczącym rozdzielczości multimetrów analogowych i cyfrowych.

Praca uczniów w grupach:

  • przeprowadzenie pomiarów z użyciem mierników podobnych do omawianych w Multimedium,

  • wyznaczenie niepewności wyników pomiarów,

  • porównanie wyników.

Faza podsumowująca:

Omówienie obu faz wcześniejszych, tj. analiza rozdzielczości różnych przyniesionych na lekcję urządzeń pomiarowych oraz wyników wykonanych pomiarów.

Praca domowa:

Rozwiązanie ćwiczeń 1‑8 z rozdziału „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być podstawą do lekcji z działu Elektryczność i Magnetyzm, na których wykonywane są pomiary z wykorzystaniem miernika analogowego i cyfrowego.