Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Tropical Forests / Lasy deszczowe

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.5, III.4, III.7, IV.1, V.1, VIII.2

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z lasami tropikalnymi.

  2. Uczeń potrafi opisać znaczenie lasów deszczowych.

  3. Uczeń prezentuje opinię na temat znaczenia lasów deszczowych i konieczności ich ochrony.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę o klimacie.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat ochrony lasów tropikalnych.

  3. Uczeń rozwija świadomość procesów klimatycznych i postawę odpowiedzialności za środowisko.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/ilustracją interaktywną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Don’t destroy rainforests! (Przeczytaj) i pyta uczniów: What are rainforests? Where are they? Why should they not be destroyed? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie łączą zdjęcia z nazwami zwierząt  w Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu Welcome to the World of Rainforests (Przeczytaj), zatytułowany The Rainforest Ecosystem. Następnie skanują zawartość pozostałych akapitów i łączą elementy w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Następnie uczniowie przystępują do wyszukiwania w tekście szczegółowych informacji. W tym celu nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup (A, B, C, D, E). Uczniowie z każdej grupy czytają przydzielony im jeden podrozdział tekstu, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrażenia, a następnie przygotowują i zapisują kilka pytań do wybranego fragmentu. Nauczyciel sprawdza poprawność pytań. Grupa A przekazuje pytania grupie B, grupa B udostępnia pytania grupie C itd. Grupy czytają odpowiednie fragmenty tekstu i odpowiadają na pytania. Pytania są przekazywane czterokrotnie, tak aby każda z grup przeczytała cały tekst i odpowiedziała na pytania przygotowane przez pozostałe grupy.

  3. Uczniowie czytają całość tekstu Welcome to the World of Rainforests (Przeczytaj) i uzupełniają zdania w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, i nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie w parach wybierają odpowiednie synonimy dla słów w zdaniach w Exercise 4 (Przeczytaj). Prezentują i omawiają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) wspierając się tekstem  Welcome to the World of Rainforests. Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  6. Uczniowie w parach piszą tekst przemowy na temat lasów deszczowych według polecenia w Exercise 6 (Przeczytaj). Prezentują przemowy na forum klasy.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Secret Life of Rainforests (Ilustracja interaktywna) i pyta: How do you understand the caption? What does it refer to? Uczniowie odpowiadają na forum klasy, a następnie, w ramach przygotowania do pracy z multimedium, łączą wyrazy z ich tłumaczeniami w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedź na tablicę multimedialną.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację i odtwarza kolejne nagrania. Uczniowie słuchają i przeciągają wyrazy w  Exercise 2 (Ilustracja interaktywna).

  9. Następnie w parach grupują elementy w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę, starając się uzasadnić wybory informacjami, które zapamiętali z nagrań do ilustracji.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
    - What information from the material did you find the most interesting?
    - Why should we stop the destruction of rainforests?
    Na koniec wszyscy dzielą się opiniami na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w parach. Ze względu na obecność w szkole uczniów z wymiany międzynarodowej wykonują ulotkę informacyjną w języku angielskim.  W związku ze szkolnymi obchodami Dnia Lasów Tropikalnych (Rainforest Day) tematem ulotki są lasy tropikalne. Uczniowie prezentują prace na forum klasy. Nauczyciel może zapytać o opinie na temat tego, czy chcieliby zorganizować Dzień Ziemi w swojej szkole i jak zaplanowaliby obchody tego święta.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną według polecenia z Exercise 8 (Sprawdź się): Your school is organising Rainforest Day. You want to promote it on the school’s blog. Because of the exchange programme with foreign schools, you keep the blog in English. Write a post in which you will:

  • describe two important facts about rainforests;

  • write what role they play;

  • explain the threats that humans pose to rainforests;

  • encourage students to take part in the school events on that day.

Your post should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą prezentację multimedialną na temat lasów tropikalnych. Oprócz informacji z ilustracji interaktywnej, w prezentacji powinny się znaleźć minimum trzy slajdy zawierające samodzielnie wyszukane zdjęcia oraz dodatkowe informacje, których nie było w sekcji Multimedium.