Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | II zasada dynamiki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. II. Mechanika. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | - burza mózgów, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | - tablety dla każdego ucznia, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: II zasada dynamiki |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie uczniów (wg „Czy to nie ciekawe?) | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie w grupie zapoznają się z treścią e‑materiału i analizują przykład ruchu samochodzika zabawki po stole. Wnioskują jaki będzie skutek zwiększenia ilości ciężarków oraz co stanie się po zwiększeniu masy zabawki. - Uczniowie zapoznają się z animacją dotyczącą działania na ciało niezrównoważonej siły. - Uczniowie zapoznają się ze zjawiskiem ruchu jednostajnie opóźnionego. W grupie analizują zmianę wektora prędkości pod wpływem niezrównoważonej siły hamującej. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie indywidualnie otrzymują zestaw zadań, które rozwiązują samodzielnie. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. Nauczyciel podsumowuje pracę grup prosząc o krótkie relacje, by wszyscy uczniowie poznali obie zależności. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie ponownie czytając tekst e‑materiału oraz oglądając animację i rozwiązując zadania 5‑7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów przed lekcją i być motywem do dyskusji na temat obserwowanego zjawiska działania na ciało niezrównoważonej siły. Zadania z zestawu ćwiczeń od 1 do 5 powinny zostać rozwiązane i omówione na lekcji. Zadania 5‑7 mogą stanowić pracę domową. |