SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jak zaprojektować i zrealizować trasę wycieczki?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

14) projektuje wraz z innymi uczniami trasę wycieczki uwzględniającą wybrane grupy atrakcji turystycznych w miejscowości lub regionie oraz realizuje ją w terenie, wykorzystując mapę i odbiornik GPS.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje i charakteryzuje informacje niezbędne do planowania tras wycieczek,

  • wybiera narzędzia przydatne podczas planowania trasy wycieczki,

  • planuje trasę wycieczki.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody nauczania: blended learning, miniwykład

Formy zajęć: praca indywidualna, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Nowacki M., Autentyczność atrakcji a autentyczność doświadczeń turystycznych, „Folia Turistica” 2010, nr 23, s. 7–21.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję od pytania skierowanego do uczniów, dokąd uczniowie chcieliby pojechać.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom część „Przeczytaj” e‑materiału. W krótkim wykładzie wskazuje narzędzia, które można wykorzystać, projektując i realizując trasę wycieczki.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom programy/aplikacje: Mapy Google, Google Earth i inne. Następuje omówienie możliwości ich zastosowania.

  • Uczniowie słuchają audiobooka i na podstawie informacji w nim zawartych oraz z wykorzystaniem atlasu geograficznego projektują trasę wycieczki. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę ich wkład pracy, zaangażowanie oraz poprawność wykonanych zadań.

Praca domowa

  • Zaplanuj weekendową wycieczkę zagraniczną do wybranej stolicy europejskiej. Wymień, z jakich pomocy i narzędzi korzystałeś(-aś) (strony, aplikacje, mapy, portale, przewodniki itp.).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w przypadku niewykorzystania multimedium bazowego.

Audiobook może zostać wykorzystany na lekcjach: „Rzeźba krasowa a turystyka” (zakres rozszerzony: V. 5), „Regiony i atrakcje turystyczne w Polsce” (zakres podstawowy: XV. 14), „Rola turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski oraz ich promowaniu w kraju i za granicą” (zakres rozszerzony: XIV. 5).