Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jak zaprojektować i zrealizować trasę wycieczki?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
14) projektuje wraz z innymi uczniami trasę wycieczki uwzględniającą wybrane grupy atrakcji turystycznych w miejscowości lub regionie oraz realizuje ją w terenie, wykorzystując mapę i odbiornik GPS.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
umiejętność osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje i charakteryzuje informacje niezbędne do planowania tras wycieczek,
wybiera narzędzia przydatne podczas planowania trasy wycieczki,
planuje trasę wycieczki.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended learning, miniwykład
Formy zajęć: praca indywidualna, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Nowacki M., Autentyczność atrakcji a autentyczność doświadczeń turystycznych, „Folia Turistica” 2010, nr 23, s. 7–21.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję od pytania skierowanego do uczniów, dokąd uczniowie chcieliby pojechać.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom część „Przeczytaj” e‑materiału. W krótkim wykładzie wskazuje narzędzia, które można wykorzystać, projektując i realizując trasę wycieczki.
Nauczyciel wyświetla uczniom programy/aplikacje: Mapy Google, Google Earth i inne. Następuje omówienie możliwości ich zastosowania.
Uczniowie słuchają audiobooka i na podstawie informacji w nim zawartych oraz z wykorzystaniem atlasu geograficznego projektują trasę wycieczki. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę ich wkład pracy, zaangażowanie oraz poprawność wykonanych zadań.
Praca domowa
Zaplanuj weekendową wycieczkę zagraniczną do wybranej stolicy europejskiej. Wymień, z jakich pomocy i narzędzi korzystałeś(-aś) (strony, aplikacje, mapy, portale, przewodniki itp.).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w przypadku niewykorzystania multimedium bazowego.
Audiobook może zostać wykorzystany na lekcjach: „Rzeźba krasowa a turystyka” (zakres rozszerzony: V. 5), „Regiony i atrakcje turystyczne w Polsce” (zakres podstawowy: XV. 14), „Rola turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski oraz ich promowaniu w kraju i za granicą” (zakres rozszerzony: XIV. 5).