Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Dariusz Aksamit

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Promieniowanie jonizujące wokół nas

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
1) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej;
2) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta;
7) wskazuje wpływ promieniowania jonizującego na materię oraz na organizmy żywe;
8) wymienia przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości w technice i medycynie.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowiaduje się, jakie są źródła promieniowania jonizującego, które na niego oddziałują;

  2. rozumie, jaki poziom promieniowania jest naturalny;

  3. zdobywa umiejętność oceniania informacji medialnych na temat „zagrożenia radiacyjnego”.

Strategie nauczania:

eksperymentalno- obserwacyjna

Metody nauczania:

ekspryment, obserwacja

Formy zajęć:

praca grupowa, dyskusja

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jak by się zachowali (lub jak zachowywali się w przeszłości) gdy docierała do nich informacja o zagrożeniu radiacyjnym (typu „za granicą doszło do wypadku w elektrowni jądrowej...”). Nauczyciel po zebraniu przykładowych odpowiedzi włącza projektor i pokazuje uczniom stronę Państwowej Agencji Atomistyki (PAA).

Faza realizacyjna:

Na stronie PAA nauczyciel pokazuje uczniom mapę Polski z aktualną sytuacją radiologiczną kraju – wspólnie można odnaleźć stację najbliżej szkoły i z niej odczytać informacje o aktualnym poziome promieniowania gamma. Na tej podstawie uczniowie wykonują Zadanie 3 z medium sprawdzającego, zaadoptowane do odpowiedniego miasta. Po zapoznaniu się z raportami dziennymi, dostępnymi po kliknięciu na mapę na daną stację pomiarową), nauczyciel prosi uczniów o odwiedzenie strony JRS (https://remap.jrc.ec.europa.eu/) i dokonanie przeglądu dostępnych atlasów radiologicznych.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o przedyskutowanie w parach zadań 6 i 8 z medium sprawdzającego. Następnie prowadzi dyskusję grupową. Na koniec nauczyciel pokazuje plik z raportem rocznym PAA, przeglądając go razem z uczniami i zadaje pracę domową.

Praca domowa:

Pracą domową jest odnalezienie na stronie PAA pliku z Raportem Rocznym Prezesa PAA za ostatni rok, pobranie go i przeczytanie (do zweryfikowania w dyskusji na następnych zajęciach).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem.
Można również zrealizować lekcję w formie klasy odwróconej, prosząc zawczasu o zapoznanie się ze stroną PAA oraz raportem rocznym, w klasie dyskutując lub referując w grupach poszczególne fragmenty raportu.