Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Promieniowanie jonizujące wokół nas |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | eksperymentalno- obserwacyjna |
Metody nauczania: | ekspryment, obserwacja |
Formy zajęć: | praca grupowa, dyskusja |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jak by się zachowali (lub jak zachowywali się w przeszłości) gdy docierała do nich informacja o zagrożeniu radiacyjnym (typu „za granicą doszło do wypadku w elektrowni jądrowej...”). Nauczyciel po zebraniu przykładowych odpowiedzi włącza projektor i pokazuje uczniom stronę Państwowej Agencji Atomistyki (PAA). | |
Faza realizacyjna: | |
Na stronie PAA nauczyciel pokazuje uczniom mapę Polski z aktualną sytuacją radiologiczną kraju – wspólnie można odnaleźć stację najbliżej szkoły i z niej odczytać informacje o aktualnym poziome promieniowania gamma. Na tej podstawie uczniowie wykonują Zadanie 3 z medium sprawdzającego, zaadoptowane do odpowiedniego miasta. Po zapoznaniu się z raportami dziennymi, dostępnymi po kliknięciu na mapę na daną stację pomiarową), nauczyciel prosi uczniów o odwiedzenie strony JRS (https://remap.jrc.ec.europa.eu/) i dokonanie przeglądu dostępnych atlasów radiologicznych. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przedyskutowanie w parach zadań 6 i 8 z medium sprawdzającego. Następnie prowadzi dyskusję grupową. Na koniec nauczyciel pokazuje plik z raportem rocznym PAA, przeglądając go razem z uczniami i zadaje pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Pracą domową jest odnalezienie na stronie PAA pliku z Raportem Rocznym Prezesa PAA za ostatni rok, pobranie go i przeczytanie (do zweryfikowania w dyskusji na następnych zajęciach). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem. |