Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.4.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Beim Bewerbungsgespräch clever antworten/Odpowiadaj mądrze na rozmowie o pracę
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się podczas rozmowy kwalifikacyjnej z rekruterem.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje typowe pytania rekrutera;
udziela odpowiedzi na przykładowe pytania rekrutera;
wypowiada się podczas symulacji rozmowy kwalifikacyjnej z rekruterem.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – uogólnianie;
słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych i domyślanie się treści w języku niemieckim.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie,
aktywizująca: symulacja (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne,
dyskusja dydaktyczna: burza mózgów,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
tarcza ze skalą,
wystawa zdjęć o tematyce rozmowa kwalifikacyjna,
multimedium (audiobook),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel proponuje uczniom burzę mózgów wokół tematu Bewerbungsgespräch, zachęca ich do wymiany wiedzy na temat tego, czym jest rozmowa kwalifikacyjna, jak sobie ją wyobrażają, czy można lub trzeba się do niej przygotowywać, jakie pytania mogą zostać zadane komuś, kto ubiega się o pracę itd.
Nauczyciel przygotowuje w klasie wystawę zdjęć związanych z tematem Rozmowa kwalifikacyjna. Na tablicy wyświetla pytania: Wen siehst du auf dem Foto?, Wo befinden sich diese Personen?, Was machen sie gerade?, Was ist da los?, Was gefällt dir (nicht) an diesem Foto?Uczniowie, pracując w parach, opisują wybrane przez siebie fotografie.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tytułu i pyta: Welche Informationen erwartest du?, Wovon handelt der Text?, Was meinst du?, po czym zapisuje hipotezy uczniów na tablicy.
Uczniowie czytają tekst źródłowy (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Was hast du aus dem Text erfahren?. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe; otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy. Uczniowie wykonują następnie polecenia do tekstu: wskazują prawdziwą lub fałszywą informację (Übung 1) oraz łączą wyraz z jego definicją (Übung 3).
Uczniowie słuchają wywiadu z doświadczonym rekruterem – analizują jego treść, zawarte w nim informacje i zapoznają się ze słownictwem. W razie potrzeby nauczyciel po wysłuchaniu poświęci chwilę na rozmowę z uczniami na temat wysłuchanego tekstu.
Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania: zaznaczają prawdziwą lub fałszywą informację (Übung 1), łączą fragmenty zdania (Übung 2) oraz uzupełniają tekst (Übung 3).
Uczniowie w parach tworzą symulację rozmowy kwalifikacyjnej, a następnie przedstawiają ją na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie odpowiadają indywidualnie na pytanie rekrutera (Aufgabe 8).
Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają według własnej samooceny, ile zapamiętali z dzisiejszej lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 – bardzo dużo.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczeń tworzy zapis symulacji rozmowy kwalifikacyjnej między kandydatem a rekruterem (Aufgabe 7).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka
Przed lekcją: Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie listy pytań, które mogłyby sprawić im problemy podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
W trakcie lekcji: Uczniowie stoją w dwóch rzędach naprzeciw siebie, nauczyciel zadaje im jedno z trudnych pytań rekrutera. Uczniowie przez 1,5 minuty rozmawiają ze sobą na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje następne pytanie i znów uczniowie rozmawiają przez 2 minuty, tym razem z inną osobą, cykl powtarza się, aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela.
Po lekcji: Nagranie fragmentu rozmowy kwalifikacyjnej z wykorzystaniem trudnych pytań, które stworzone zostały przez uczniów przed lekcją/w czasie lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0