Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Terroryzm

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne, sposoby i przykłady ich działania.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów;

17) charakteryzuje strategie zwalczania terroryzmu, wskazując na ich słabe i mocne strony.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie terroryzmu i charakteryzuje jego rodzaje;

  • ocenie zagrożenia terroryzmem we współczesnym świecie;

  • wskazuje potencjalne cele współczesnych ataków terrorystycznych;

  • proponuje rozwiązania, jakie państwo może podjąć wobec działań terrorystycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • puzzle;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie, wykorzystując burzę mózgów, definiują pojęcie współczesnego terroryzmu i weryfikują swoją definicję z leksykonem stosunków międzynarodowych.

2. Następnie klasa zostaje podzielona na trzy, najlepiej równoliczne grupy.

Faza realizacyjna

1. Każda z grup dostaje za zadanie przygotowanie krótkiej prezentacji na temat jednego z rodzajów terroryzmu: separatystycznego, politycznego lub religijnego. Uczniowie powinni zdefiniować rodzaj terroryzmu, podać przykład organizacji terrorystycznych i ich konkretne działania. Przygotowując prezentacje, korzystają z zasobów internetu.

2. Następuje zmiana grup, tak aby w nowych znalazł się przedstawiciel każdej z trzech pierwotnych grup. Uczniowie na podstawie prezentacji tworzą mapy myśli, na których pojawia się przykłady różnych rodzajów terroryzmu i konkretnych zamachów.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie pytani są o sposób, w jaki powinni zachować się w trakcie zamachu terrorystycznego. Starają się ocenić skuteczność działań terrorystów w realizacji ich celów, odwołując się do stanu psychicznego ofiar.

2. Uczniowie rozpoczynają dyskusję na temat możliwych i właściwych działań państwa wobec organizacji terrorystycznych.

3. Chętna/wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o przygotowanie charakterystyki jednej z organizacji terrorystycznych, przedstawienie jej celów i ocenę skuteczności.

Materiały pomocnicze:

Robert Borkowski (red.), Konfikty współczesnego świata, Kraków 2001.

Charles Townshend, Terroryzm, Łódź 2017.

Ministerstwo Edukacji Narodowej, Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, Warszawa 2019.

J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Może zostać wykorzystane przed dyskusją na temat roli państwa w przeciwdziałaniu zamachom.