Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Terroryzm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne, sposoby i przykłady ich działania.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów;
17) charakteryzuje strategie zwalczania terroryzmu, wskazując na ich słabe i mocne strony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie terroryzmu i charakteryzuje jego rodzaje;
ocenie zagrożenia terroryzmem we współczesnym świecie;
wskazuje potencjalne cele współczesnych ataków terrorystycznych;
proponuje rozwiązania, jakie państwo może podjąć wobec działań terrorystycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
puzzle;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie, wykorzystując burzę mózgów, definiują pojęcie współczesnego terroryzmu i weryfikują swoją definicję z leksykonem stosunków międzynarodowych.
2. Następnie klasa zostaje podzielona na trzy, najlepiej równoliczne grupy.
Faza realizacyjna
1. Każda z grup dostaje za zadanie przygotowanie krótkiej prezentacji na temat jednego z rodzajów terroryzmu: separatystycznego, politycznego lub religijnego. Uczniowie powinni zdefiniować rodzaj terroryzmu, podać przykład organizacji terrorystycznych i ich konkretne działania. Przygotowując prezentacje, korzystają z zasobów internetu.
2. Następuje zmiana grup, tak aby w nowych znalazł się przedstawiciel każdej z trzech pierwotnych grup. Uczniowie na podstawie prezentacji tworzą mapy myśli, na których pojawia się przykłady różnych rodzajów terroryzmu i konkretnych zamachów.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie pytani są o sposób, w jaki powinni zachować się w trakcie zamachu terrorystycznego. Starają się ocenić skuteczność działań terrorystów w realizacji ich celów, odwołując się do stanu psychicznego ofiar.
2. Uczniowie rozpoczynają dyskusję na temat możliwych i właściwych działań państwa wobec organizacji terrorystycznych.
3. Chętna/wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o przygotowanie charakterystyki jednej z organizacji terrorystycznych, przedstawienie jej celów i ocenę skuteczności.
Materiały pomocnicze:
Robert Borkowski (red.), Konfikty współczesnego świata, Kraków 2001.
Charles Townshend, Terroryzm, Łódź 2017.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, Warszawa 2019.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Może zostać wykorzystane przed dyskusją na temat roli państwa w przeciwdziałaniu zamachom.