Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wyglądają najbardziej znane planety karłowate, czyli Pluton i Ceres? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback |
Metody nauczania: | pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | Rzutnik i/lub urządzenia multimedialne na uczniów |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów o definicję planet karłowatych. Uczniowie dzielą się ze sobą wzajemnie wiedzą ogólną na temat planet karłowatych. Nauczyciel nakierowuje uczniów na rozważania związane z trudnościami obserwacji takich obiektów i poznawania ich struktur. Nauczyciel zadaje główne pytanie: które planety karłowate są najbardziej znane? Stara się naprowadzić uczniów na Plutona i Ceres. Następnie nauczyciel w oparciu o dyskusję uczniów formułuje cele lekcji, które muszą być sprecyzowane i jasne dla uczniów (w oparciu o cele zawarte w e materiale). | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przedstawia uczniom najważniejsze struktury, jakie mogą występować na planetach (góry, morza, doliny, rowy, itp.). Wyświetla animację Ceres. Uczniowie w parach przeprowadzają rozważania na temat ich hipotez o powstawaniu struktur, jakie akurat oglądają. Nauczyciel wypisuje, podawane przez uczniów, podstawowe, charakterystyczne cechy budowy Ceres. Nauczyciel wyświetla animację dotyczącą drugiej planety karłowatej - Plutona. Uczniowie, analogicznie jak przy poprzedniej planecie, w parach dyskutują o wyświetlanych strukturach. Nauczyciel na drugiej tablicy wypisuje cechy charakterystyczne Plutona. Nauczyciel na każdym etapie pracy uczniów analizuje ich pracę, tłumaczy gdzie ich rozumowanie jest poprawne, a gdzie są błędy, podsuwa różne pytania pobudzające w uczniach szukanie najtrafniejszych rozwiązań. Uczniowie, w oparciu o notatki, dokonują zestawienia cech wspólnych oraz cech różniących obie planety karłowate i hipotez ich powstawania. Pary wymieniają się notatkami i analizują pracę kolegów i koleżanek. Uczniowie wymieniają się poglądami i argumentami: Kto się zgadza z wnioskami drugiej pary, a kto nie? Dlaczego? | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel rozpoczyna krótką dyskusję na temat cech planet karłowatych. Nauczyciel pyta uczniów, czy zmieniły się ich wiedza i poglądy na temat planet karłowatych. Następnie uczniowie, w celu utrwalenia zdobytej wiedzy, wykonują wszystkie zadania z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
1. Uczniowie wykonują zadania z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe – animacja, prezentowane jest na lekcji. Może również posłużyć do utrwalenia wiedzy uczniów w czasie pracy w domu lub jako źródło inspiracji podczas wykonywania opisanego wyżej projektu. |