Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Wirtualny mikroskop. Bakterie chorobotwórcze
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.
Dokonasz obserwacji mikroskopowej bakterii.
Scharakteryzujesz etapy barwienia metodą Grama.
Rozpoznasz wybrane bakterie na preparacie mikroskopowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
ćwiczenia laboratoryjne;
prezentacja;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat budowy bakterii.
Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie materiały dotyczące zasad przygotowania preparatu mikroskopowego z bakterii, takie jak filmy i fotografie, z pomocą których przedstawią w formie prezentacji informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:
– Jakie kształty przybierają bakterie? Jakie bakterie należą do każdej z grup?
– Na czym polega podział bakterii ze względu na barwienie metodą Grama?
– Jakie przykładowe choroby są wywoływane przez bakterie?
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują zasady przygotowania preparatu mikroskopowego z bakterii, wykorzystując wyszukane materiały. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy, odpowiada na pytania uczniów.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna I”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację bakterii Salmonella. Zwróć uwagę na ich kształt oraz wybarwienie oraz w jakich grupach występują. Następnie wykonują polecenie nr 2: „Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek bakterii Salmonella. Zwróć uwagę na ich kształt. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Wybrane osoby przedstawiają rysunki na forum klasy.
Praca z drugim multimedium („Symulacja interaktywna II”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację pałeczki czerwonki (Shigella), zwracając uwagę na kształt oraz wybarwienie komórek. Następnie wykonują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie dopasować formy morfologiczne bakterii do wywoływanych przez nie chorób. Wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem – specjalistą w dziedzinie, której dotyczy e‑materiał. Sformułuj pytania, które chcesz mu zadać.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” m.in. na lekcjach: „Bakterie Gram‑dodatnie i Gram‑ujemne”, „Formy morfologiczne i budowa komórek bakteryjnych”, „Bakterie chorobotwórcze”.