Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.4.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ein Musiker sein? / Być muzykiem?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat zawodów i związanych z nimi czynności i obowiązków oraz miejsca pracy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy zawodów związanych z muzyką;
poda przykłady czynności wykonywanych w zawodach związanych z muzyką;
opisze wybrany zawód.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;
ćwiczenie wymowy, pisowni, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą;
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – opis fotografii, odpowiedzi na pytania;
aktywizująca – gra dydaktyczna, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi o opis ilustracji, zadając pytania sugerujące: Wer ist auf dem Bild? Wo ist das Mädchen? Was macht das Mädchen?, oraz o podanie słów, które kojarzą im się ze zdjęciem. Uczniowie udzielają odpowiedzi.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację w części Wprowadzenie na temat najbardziej popularnych zawodów w branży muzycznej w Niemczech. Pyta uczniów, czy znają inne zawody związane z muzyką. Prosi ich także o podanie przykładów zawodów w branży muzycznej popularnych w Polsce (burza mózgów). Nauczyciel zapisuje podawane propozycje na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podział na pary odbywa się poprzez odliczenie dwa razy od 1 do 8 przy grupie 16‑osobowej. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtarzania parami zawartych w słowniczku wyrazów.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa, związanego z wykonywaniem zaprezentowanych zawodów w branży muzycznej, np. rozpoznają myśl przewodnią fragmentu tekstu, znajdują określone informacje w tekście.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach odegrali dialogi na podstawie przeczytanego tekstu źródłowego. Wybrane pary prezentują dialogi na forum.
Uczniowie grają w grę planszową w grupach 3–4‑osobowych, następnie w tych samych grupach rozwiązują krzyżówkę, zaznaczają błędne zdania, wpisują wyrazy na podstawie zdjęcia (Übung 1–3 z części Gra edukacyjna).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie losują karteczki z nazwami zawodów w branży muzycznej. Osoby, które wylosowały taki sam zawód, tworzą grupę/parę (w zależności od liczebności klasy). Następnie w powstałych zespołach dopisują czynności wykonywane przez te osoby, podają nazwy przedmiotów potrzebnych do wykonywania danego zawodu oraz miejsca pracy. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z części Sprawdź się - rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), zaznaczają zdania pasujące do zdjęcia (Aufgabe 2), uzupełniają tekst brakującymi wyrazami (Aufgabe 3) oraz grają w memory (Aufgabe 5).
Praca domowa
Napisz do kolegi lub koleżanki SMS, w którym poinformujesz, że jesteś na koncercie i że na scenie występują piosenkarze oraz tancerze. Dodatkowo uczniowie rozwiązują Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: uczniowie szukają w Internecie reprezentantów branży muzycznej w Niemczech (piosenkarze, zespoły muzyczne, kompozytorzy);
w trakcie lekcji: uczniowie grają w kalambury rysunkowe: jedna osoba przedstawia w formie rysunku jedno ze słówek poznanych podczas lekcji, a pozostali uczniowie odgadują. Uczeń, który przedstawi rozwiązanie jako pierwszy, rysuje kolejne słowo;
po lekcji: uczniowie wybierają jedną z gwiazd estrady muzycznej w Niemczech i przygotowują o niej prezentację.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0