Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Hilgier
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Curious Food / Kulinarne osobliwości
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.9, III.I, III.4, III.7, V.1, V.2, V.5, V.7, VIII.1, VIII.3, IX.2, X, XII, XIII
poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Na podstawie przeczytanych i wysłuchanych tekstów uczeń rozumie słownictwo związane z nietypowymi potrawami oraz wyjaśnia, którą z nich chciałby spróbować.
Uczeń opisuje czynność, której najbardziej nie lubi robić podczas gotowania za pomocą idiomów związanych z jedzeniem.
Uczeń potrafi zredagować e‑mail na temat wizyty w szwedzkim Muzeum Obrzydliwego Jedzenia, w którym wyjaśnia, dlaczego niektóre dania wydają się nam mało atrakcyjne i z czym jest to związane.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat jedzenia.
Uczeń kształtuje świadomość różnic kulinarnych na świecie oraz świadomość własnej otwartości na nowe potrawy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na kolaż zdjęć Poland is not the only country with curious dishes! i prosi o opisanie zdjęć. Następnie pyta uczniów:
What is the strangest dish you’ve ever eaten?
What do you find inedible?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tytuł tekstu Would You Try It?, a następnie odpowiadają na pytanie nauczyciela: What do you expect to learn from the text?
Uczniowie czytają tekst Would You Try It? i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst Would You Try It? i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj): Which delicacy foods would you like to try? Why? Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Nauczyciel prezentuje anglosaski system miar i wag, a następnie uczniowie wykonują Exercise 5 i 6 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Why do we find some dishes disgusting? i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie pod zdjęciem na podstawie wiedzy ogólnej i osobistych doświadczeń.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Odtwarza na tablicy grę edukacyjną. Uczniowie w grupach wybierają właściwe odpowiedzi do kolejnych pytań z gry edukacyjnej i podają na forum klasy. Nauczyciel zaznacza prawidłowe odpowiedzi na tablicy.
Uczniowie uzupełniają Exercise 2 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 3 i 4(Gra edukacyjna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Faza podsumowująca:
W grupach trzy-, czteroosobowych uczniowie rozmawiają na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):
In your opinion, why do people see some foods as disgusting?
Which curious food would you like to try? Why?
Is there something you’d never eat? Why?
Przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie przedstawione podczas rozmów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently visited the Disgusting Food Museum. Write an email to your English‑speaking friend about this experience in which you:
inform him/her what kind of disgusting food you saw;
explain what the most disgusting food that you tried in the museum's cafe was;
write what your preferences when it comes to food are;
ask your friend about the type of food he/she enjoys the most.
Use 100–150 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą krzyżówkę z dziesięcioma wyrazami związanymi z jedzeniem. Polecenie: Study the text and the educational game in e‑material again. Create a crossword containing ten words connected with foods. Write ten definitions and create ten crossword slots. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują.