Autorka e‑materiału: Marta Hilgier

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Curious Food / Kulinarne osobliwości

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.9, III.I, III.4, III.7, V.1, V.2, V.5, V.7, VIII.1, VIII.3, IX.2, X, XII, XIII

poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Na podstawie przeczytanych i wysłuchanych tekstów uczeń rozumie słownictwo związane z nietypowymi potrawami oraz wyjaśnia, którą z nich chciałby spróbować.

  2. Uczeń opisuje czynność, której najbardziej nie lubi robić podczas gotowania za pomocą idiomów związanych z jedzeniem.

  3. Uczeń potrafi zredagować e‑mail na temat wizyty w szwedzkim Muzeum Obrzydliwego Jedzenia, w którym wyjaśnia, dlaczego niektóre dania wydają się nam mało atrakcyjne i z czym jest to związane.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat jedzenia.

  2. Uczeń kształtuje świadomość różnic kulinarnych na świecie oraz świadomość własnej otwartości na nowe potrawy.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na kolaż zdjęć Poland is not the only country with curious dishes! i prosi o opisanie zdjęć. Następnie pyta uczniów:

  • What is the strangest dish you’ve ever eaten?

  • What do you find inedible?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tytuł tekstu Would You Try It?, a następnie odpowiadają na pytanie nauczyciela: What do you expect to learn from the text?

  2. Uczniowie czytają tekst Would You Try It? i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst Would You Try It? i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj): Which delicacy foods would you like to try? Why? Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

  5. Nauczyciel prezentuje anglosaski system miar i wag, a następnie uczniowie wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Why do we find some dishes disgusting? i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie pod zdjęciem na podstawie wiedzy ogólnej i osobistych doświadczeń.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Odtwarza na tablicy grę edukacyjną. Uczniowie w grupach wybierają właściwe odpowiedzi do kolejnych pytań z gry edukacyjnej i podają na forum klasy. Nauczyciel zaznacza prawidłowe odpowiedzi na tablicy.

  9. Uczniowie uzupełniają Exercise 2 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę.

  10. Uczniowie w parach wykonują Exercise 3 i 4(Gra edukacyjna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

Faza podsumowująca:

W grupach trzy-, czteroosobowych uczniowie rozmawiają na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • In your opinion, why do people see some foods as disgusting?

  • Which curious food would you like to try? Why?

  • Is there something you’d never eat? Why?

Przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie przedstawione podczas rozmów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently visited the Disgusting Food Museum. Write an email to your English‑speaking friend about this experience in which you:

  • inform him/her what kind of disgusting food you saw;

  • explain what the most disgusting food that you tried in the museum's cafe was;

  • write what your preferences when it comes to food are;

  • ask your friend about the type of food he/she enjoys the most.

Use 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą krzyżówkę z dziesięcioma wyrazami związanymi z jedzeniem. Polecenie: Study the text and the educational game in e‑material again. Create a crossword containing ten words connected with foods. Write ten definitions and create ten crossword slots. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują.