Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Hamlet jako jeden z najważniejszych bohaterów literatury światowej. Hamletowskie monologi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje postać Hamleta, analizując jego wypowiedzi i korzystając ze wskazówek zawartych w wykładzie stanowiącym część e‑materiału,
analizuje motywy postępowania Szekspirowskiego bohatera,
opisuje różne interpretacje aktorskie monologów Hamleta,
tworzy syntetyczne notatki, utrwalając wiedzę zdobytą podczas lekcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi zainteresowane tematem osoby o przygotowanie filmu z różnymi wykonaniami monologów Hamleta. Podpowiada uczniom, by pamiętali o interpretacjach w oryginalnej wersji językowej (np. Kennetha Branagha) czy wykonaniu Teresy Budzisz‑Krzyżanowskiej ze Starego Teatru w Krakowie. Oczywiście najciekawsze będą propozycje samodzielnie wyszukane przez uczniów. Istotny będzie również ich montaż i ewentualny komentarz twórcy prezentacji. Nauczyciel zapowiada, że praca uczniów zostanie oceniona.
Wszystkim uczniom poleca zapoznanie się z blokiem tekstowym lekcji Hamlet jako jeden z najważniejszych bohaterów literatury światowej. Hamletowskie monologi
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od obejrzenia i wysłuchania teatralnych (filmowych, radiowych) fragmentów monologów Hamleta przygotowanych przez uczniów. Nauczyciel prosi następnie uczestników zajęć o krótką refleksję i odpowiedź na dwa wstępne pytania: Kim jest Hamlet? Dlaczego ta postać‑ikona istnieje w świadomości kulturowej od tylu wieków? Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami, a jedna osoba notuje najcelniejsze odpowiedzi na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Odpowiedzi na pytanie: kim jest Hamlet poszukuje także prof. Mirosław Kocur w miniwykładzie, który jest częścią e‑materiału. Nauczyciel wyświetla film edukacyjny i prosi uczniów, by podczas jego oglądania notowali najważniejsze informacje w formie haseł i cytatów z wykładu. Następnie prosi wybrane osoby, by przedstawiły swoje refleksje. Uzupełnia je, dbając, by uczniowie zwrócili uwagę na to, że Hamlet może być kim innym dla prostego odbiorcy (mścicielem) i dla człowieka o szerszych horyzontach (filozofem). Uczniowie powinni także zanotować następujące hasła: studium człowieka wewnętrznego, teatr patrzony od środka człowieka.
Uczniowie, w parach, wykonują następnie polecenie 2 zamieszczone w sekcji Film edukacyjny, które stanowi podsumowanie tej części lekcji.
Ćwiczenia 4 i 5 z sekcji Sprawdź się uczniowie również wykonują w parach. Ponieważ dotyczą one interpretacji aktorskiej i teatru, mogą się odnieść do prezentacji z początku lekcji oraz do wykładu prof. M. Kocura. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi wybranych grup, a następnie poleca wykonanie ćw. 1, 2 , 3; uczniowie pracują indywidualnie, a następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu nauczyciel wraca do pytania, które padło na początku lekcji: kim jest Hamlet, ale rozszerza je o drugie pytanie: jakie są motywy jego działania? Ostatnie pytania, zamykające lekcję, mogą brzmieć: Jakie inne postaci literackie można by nazwać ikoną? Dlaczego? Czy pamiętacie jakieś ważne słowa, które wypowiedziały? Kto wygłasza najsłynniejszy monolog w literaturze polskiej?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćw. 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Sławomir Świontek, Znak, tekst i odbiorca w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Hamlet Williama Shakespeare’a w reż. Waldemara Modestowicza, słuchowisko radiowe
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.