Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.1.4
Imię i nazwisko autora: Monika Janicka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Bist du schon 11? / Masz już 11 lat?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania o swoim wieku i innych osób.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia liczby od 0 do 20;
wyjaśnia, ile ma lat;
konstruuje pytanie o wiek.
Cele motywacyjne:
Uczeń odczuwa radość z możliwości tworzenia i wykorzystywania takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – tłumaczenie słów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie).
Metody i formy pracy:
podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, objaśnianie;
eksponująca: analiza tworzenia liczb 0–20, objaśnianie, wyjaśnianie;
praktyczna: ćwiczenia utrwalające, metody aktywizujące (gry dydaktyczne), tworzenie krótkich wypowiedzi ustnych;
programowana: ćwiczenia interaktywne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Lekcja zaczyna się od powtórzenia liczb od 1 do 10. W tym celu nauczyciel rozwiesza w klasie karteczki z wybranymi liczbami. Następnie poleca uczniom, aby przy wybranej karteczce stanęło ich tylu, ile wskazuje liczba zapisana na kartce. Zadaniem uczniów jest głośne wymówienie nazwy liczby, przy której stoją.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wieku uczniów w klasie, a następnie informuje, że w Niemczech wiek uczniów uczęszczających do tej samej klasy może się różnić. Nauczyciel prosi uczniów o tworzenie hipotez (w języku ojczystym), z czego te różnice mogą wynikać. Następnie poleca, aby uczniowie przeczytali tekst „Czy wiesz, że…” i porównali informacje z tekstu z przypuszczeniami podanymi przez uczniów.
b) Faza realizacyjna:
Aby utrwalić liczby od 0 do 20, można zaproponować uczniom grę w bingo. Uczniowie rysują tabelkę z dwunastoma polami i wpisują w nie dowolne liczby od 0 do 20. Następnie nauczyciel wymienia w dowolnej kolejności liczby od 0 do 20. Osoba, która znajdzie najszybciej wymienione liczby na swojej karcie pracy, wygrywa. Grę można powtórzyć kilka razy.
Aufgabe 2 w części Sprawdź się uczniowie najpierw rozwiązują samodzielnie, a następnie porównują swoje hipotezy, dotyczące wieku osób na zdjęciach z koleżanką lub kolegą. Nauczyciel wprowadza zwroty:
A: Ich finde, er/sie ist … Jahre alt.
B: Ja, das stimmt./ Nein, er/sie ist …
c) Faza podsumowująca:
Uczeń wybiera zdjęcie młodych osób wycięte ze starych gazet, przyniesionych przez nauczyciela i wciela się w osobę/osoby. (Nauczyciel może także poprosić uczniów na poprzedniej lekcji, aby przynieśli zdjęcia młodych osób). Koleżanka/kolega zadaje pytania, osoba pytana odgrywa rolę i odpowiada, jak gdyby była osobą na zdjęciu, np.
A: Hallo, wie heißt ihr?
B: Wir sind Maria und Luisa.
A: Wie alt seid ihr?
B: Wir sind 10 Jahre alt. Und du…?
Można wykorzystać zdjęcia z Aufgabe 7.
Praca domowa:
Aufgabe 8 ma charakter podsumowujący. Ponieważ pisanie na lekcji zajmuje dużo czasu, warto to ćwiczenie zadać jako pracę domową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, praca nad poprawną wymową- dialogi z pliku tekstowego stanowią model zadawania pytań o wiek i odpowiadania na nie. Można zachęcić uczniów do odegrania w klasie podobnych rozmów;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0