Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy można wykorzystać toksyczne działanie chloru?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wiąże właściwości chloru z jego zastosowaniem;
pisze reakcję chemiczną chloru z wodą;
wyjaśnia, dlaczego nie należy mieszać detergentów zawierających chlor z innymi detergentami o kwasowych właściwościach.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
grafika interaktywna;
mapa pojęć;
technika bateria.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału i zadaje uczniom pytania: Co ma wspólnego chlor z praniem? Czy zawsze toksyczne właściwości sprawiają, że nie można wykorzystywać danych substancji?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jakimi właściwościami charakteryzuje się chlor? Nauczyciel może zapisywać propozycje uczniów na tablicy w formie mapy pojęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej układ okresowy pierwiastków chemicznych. Prosi uczniów o wskazanie chloru oraz podanie informacji, odczytanych z układu okresowego, dotyczących chloru.
Powrót do fazy wstępnej – uczniowie wyszukują informacje na temat właściwości fizykochemicznych chloru w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale, po czym uzupełniają mapę pojęć na tablicy.
Nauczyciel omawia z uczniami toksyczne właściwości chloru i ich wykorzystanie (w oczyszczaniu wody pitnej i wody basenowej). Podkreśla, dlaczego proces chlorowania jest ostatnim procesem w oczyszczaniu. Wyjaśnia uczniom, dlaczego należy unikać kontaktu detergentów zawierających chlor z innymi o charakterze kwasowym. Wyświetla uczniom na tablicy interaktywnej piktogramy i pyta o ich znaczenie.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z grafiką interaktywną. Uczniowie poznają kolejne właściwości chloru wykorzystywane w życiu codziennym. Zapoznają się z poleceniem zawartym w medium i wykonują ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania (np. co 5‑10%), zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego, w przygotowywaniu się do lekcji czy pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania (np. co 5‑10%) do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz cenki dla uczniów.