Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Chłopomania i jej typowy przedstawiciel – Pan Młody z Wesela Stanisława Wyspiańskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa funkcjonalność ludowych motywów w twórczości Stanisława Wyspiańskiego;
definiuje chłopomanię na podstawie e‑materiału i dramatu Wesele;
rozpoznaje cechy chłopomanii w zachowaniu bohaterów Wesela;
formułuje pytania do eksperta dotyczące chłopomanii;
redaguje wypowiedź argumentacyjną związaną z tematem lekcji.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem dramatu Wesele;
praca w grupie eksperckiej.
Formy zajęć
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
analizowanie tekstów;
samokształcenie.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/kartka papieru, pisak/kreda;
słowniki w wersji tradycyjnej i on‑line;
tekst Wesela.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie, korzystając z burzy mózgów, wymienili swoje skojarzenia związane ze słowem mania i podali jego synonimy.
2. Uczniowie wymieniają/wyliczają swoje propozycje, a następnie konfrontują podane przez siebie określenia z zapisami Słownika języka polskiego. Przykładowo:
mocne zamiłowanie do czegoś,
trudny do opanowania pociąg do wykonywania określonych czynności,
skłonność do robienia czegoś.
Mania: pasja, obsesja, szał, amok.
3. Nauczyciel podsumowuje uczniowskie wypowiedzi, objaśnia cel zajęć i podaje temat.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie e‑materiału Chłopomania i jej typowy przedstawiciel - Pan Młody opracowali ustną wypowiedź na temat: Folklor i chłopomania w Młodej Polsce.
2. Wybrani/chętni uczniowie wygłaszają swoją prezentację zjawisk zapisanych w temacie zadania. Wypowiedzi podlegają ocenie koleżeńskiej, słuchający dopowiadają to, czego zabrakło w wystąpieniach koleżanek/kolegów.
3. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zapoznali się z treścią sceny 9 z Aktu I Wesela i wytypowali koleżankę i kolegę do głośnego odczytania sceny.
4. Podczas głośnej interpretacji tekstu słuchający uczniowie podkreślają w tekście środki artystycznego wyrazu, które służą pokazaniu postawy bohatera wobec wsi i jej mieszkańców. Wypełniają tabelę, która porządkuje ich pracę z tekstem. Nauczyciel może ją zmodyfikować: podać już część wypełnioną lub uzupełnienie wszystkich kolumn zaproponować uczniom.
Przykładowo:
Cytat/przykład | Nazwa zabiegu artystycznego | Funkcja w tekście |
powtórzenie | zaznaczenie emocjonalnego charakteru wypowiedzi | |
wyliczenie | wymienienie elementów życia na wsi i składowych wiejskiego pejzażu | |
porównanie | ||
kontrast | zaznaczenie różnic między życiem w mieście i życiem na wsi, pokazanie ,ze czas dzieli się dla Pana Młodego na kiedyś/w mieście i teraz/ na wsi | |
idealizacja | podkreślenie zafascynowania | |
forma ja | zaznaczenie osobistego zaangażowania |
5. Uczniowie zapoznają się z prezentacją TED i redagują pytania do eksperta, które wynikają z zamieszczonego materiału oraz toku lekcji. Przykładowo:
Czy każde nawiązanie do folkloru w literaturze młodopolskiej jest przejawem chłopomanii?
W twórczości których młodopolskich artystów chłopomania była najbardziej widoczna?
Jak rozpoznać chłopomanię?
Czy można poznać, kiedy zaczyna się szczere zainteresowanie i kończy się mania?
Zaangażowanie Lucjana Rydla w popularyzowanie wiedzy o wsi miało cechy manii czy było konsekwencją jego pasji?
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zredagowali definicję chłopomanii. W celu zilustrowania zjawiska powinni odwołać się do postaci Pana Młodego w Weselu.
2. Odczytanie zredagowanych przez uczniów definicji stanowi formę ewaluacji lekcji.
Zadanie domowe
Nauczyciel formułuje na podstawie e‑materiałów polecenie pracy domowej do wyboru:
1. Przeczytaj Plotkę o Weselu Wyspiańskiego autorstwa Tadeusza Boy‑Żeleńskiego i na jej podstawie oraz materiału z e‑podręcznika i dramatu Wesele porównaj postać wykreowaną przez Stanisława Wyspiańskiego z jej pierwowzorem - Lucjanem Rydlem.
2. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz, czy Lucjan Rydel miał powody, aby obrazić się na Stanisława Wyspiańskiego za kreację Pana Młodego w Weselu.
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Boy‑Żeleński, Plotka o Weselu Wyspiańskiego, wolnelektury.pl
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Po wysłuchaniu wypowiedzi eksperta uczniowie mogą opracować własne pytania, które nauczyciel może wykorzystać w fazie realizacyjnej lekcji. Multimedium można też wykorzystać w czasie lekcji powtórzeniowych np. dotyczących inspiracji folklorem w dorobku twórców różnych epok.