Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.13.5
Autor e‑materiału: Justyna Sikora
Tytuł e‑materiału: Eine Reise in den Weltraum/Podróż w kosmos
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat sposobu prezentowania istot pozaziemskich w filmach o tematyce science fiction oraz rozważań dotyczących kolonizacji kosmosu.
Cele szczegółowe lekcji
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opowiada, jak ludzie wyobrażają sobie istoty pozaziemskie;
analizuje informacje o planetach pod kątem możliwości zamieszkania na nich;
przedstawia swoje zdanie na temat kolonizacji kosmosu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie,
ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając artykuły, pisząc zaproszenia, wpisy na forum),
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet,
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim,
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (wiedza ogólna).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
konektywizm,
podająca: pogadanka, opis,
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe, film,
aktywizująca: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
plenum,
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wprowadzenia, a następnie o podzielenie się własnymi przemyśleniami i wiedzą na temat odkryć dokonywanych w kosmosie.
Nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy mapę pojęć, której centralnym pojęciem jest das Sonnensystem. Od głównego pojęcia odchodzą rozgałęzienia: nazwy obiektów w kosmosie (Mond/Planet/Sonne), nazwy planet (Mars/Venus/Jupiter), niezbędne warunki życia dla człowieka w kosmosie (flüssiges Wasser/Sauerstoff/Gravitation/Atmosphäre).
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat wiary ludzi w istoty pozaziemskie oraz sposobu prezentowania kosmitów w filmach.
Glaubt ihr an außerirdisches Leben? Warum oder warum nicht?
Welche Gründe könnten Menschen dazu veranlassen, an die Existenz außerirdischer Wesen zu glauben?
Wie werden Außerirdische oft in Filmen dargestellt? Welche Eigenschaften haben sie normalerweise?
Welche Gefühle oder Reaktionen lösen diese Darstellungen von Außerirdischen bei den Zuschauern aus?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: określają główną myśl tekstu (Übung 1), łączą opisy istot pozaziemskich i ich nastawienie do ludzi z tytułami znanych filmów (Übung 2) oraz podają przykłady innych filmów o tematyce science fiction: podają tytuł i reżysera, krótko opisują fabułę oraz kosmitów (Übung 3).
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć mniejszych grup (metoda grup eksperckich), w których każdy otrzymuje nazwę planety lub zespołu planet (odpowiednio: Merkur, Venus, Mars, Jupiter, Gasplaneten: Saturn, Uranus, Naptun, Exoplaneten). Osoby, którym przydzielono takie same planety lub zespoły planet, spotykają się wspólnie w celu opracowania na podstawie mapy interaktywnej ich streszczenia w języku polskim w czterech zdaniach. Wyniki swoich prac grupy prezentują na forum. W razie potrzeby nauczyciel udziela im wskazówek.
W ramach podsumowania pracy w grupach eksperckich uczniowie wykonują w parach polecenia do multimedium (mapa interaktywna): znajdują informacje na mapie interaktywnej (Übung 1), łączą nazwę planety z powodem, dla którego nie można jej osiedlić (Übung 2), tworzą listę rankingową planet, których kolonizacja jest możliwa (Übung 3).
Uczniowie przypominają sobie konstrukcję gramatyczną: użycie zdań celowych, wykorzystanie konstrukcji um … zu.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie utrwalają słownictwo, zwroty i struktury gramatyczne oraz piszą zaproszenie na szkolny „Dzień Fanów Science Fiction”.
Praca domowa
W ramach Aufgabe 8 w części Sprawdź się uczniowie odpowiadają na post na forum.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej
Przed lekcją: prezentacja planet naszego Układu Słonecznego jako inspiracja do rozmów na temat przyszłości ludzkości/kolonizacji kosmosu.
W trakcie lekcji: każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela karteczkę z jedną nazwą planety prezentowanej na mapie. Zadaniem utworzonych w ten sposób grup jest przygotowanie listy czynników, które mogą decydować bądź nie o jej kolonizacji. Uczniowie prezentują wyniki zadania w formie infografiki.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie wybierają jedną z planet i przygotowują folder z głównymi informacjami na jej temat, wykorzystując informacje z mapy interaktywnej oraz informacje znalezione w Internecie.