Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.13.1
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Erde und die Sonne: Zeitrechnung und Jahreszeiten/Ziemia i Słońce: odmierzanie czasu i pory roku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i informowania na temat rachuby czasu, obiegowego ruchu Ziemi wokół Słońca oraz powstawania pór roku.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
przedstawia informacje na temat powstawania nazw miesięcy;
opisuje ruch Ziemi wokół Słońca i jego skutki dla mieszkańców półkuli północnej;
opowiada o wycieczce do planetarium.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (wiedza ogólna);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, wyjaśnianie;
aktywizująca: burza mózgów, CLIL;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat różnicy w rachubie czasu wśród różnych kultur religijnych.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematów: odmierzanie czasu, powstanie kalendarza, następstwa ruchu obiegowego Ziemi wokół Słońca.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z fragmentem 1 i losuje jedno z trzech zadań:
a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu;
b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe wyrazy/fragmenty tekstu;
c) streść uczniom przeczytany fragment.Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w grupach wyniki swojej pracy, zadają pytania, odpowiadają na nie, streszczają tekst. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentu 2 i 3 (nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne zadanie). Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie przyporządkowują śródtytuły do fragmentów tekstu, uzupełniają tekst wyrazami z listy, wykonując Übung 1 oraz Übung 2.
Uczniowie zapoznają się z multimedium. Podczas oglądania animacji 2D zaznaczają prawidłowe dokończenie zdań (Übung 1 z sekcji Animacja 2D).
Uczniowie łączą datę z pozycją Słońca w zenicie oraz dopasowują zwroty z listy, wykonując Übung 2 oraz Übung 3 do multimedium (animacja 2D). Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Następnie uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy, otrzymują polecenie wyjaśnienia jednej z kwestii (każda grupa innej): „Wie entstehen die Jahreszeiten?”, „Monatsnamen”, „Einführung eines Schaltjahres in den Kalender”. Uczniowie w grupach przygotowują krótką wypowiedź w języku niemieckim, w której wyjaśniają daną kwestię na podstawie animacji 2D i tekstu źródłowego. Wypowiedź prezentują na forum klasy, otrzymują informację zwrotną od koleżanek i kolegów oraz od nauczyciela.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Woher kommen die Jahreszeiten?”, „Was weißt du über die Folgen der Umrundung der Sonne durch die Erde?”, „Wie viel weißt du über die Einführung des Kalenders?”. Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opowiadają na pytania w języku niemieckim.
Praca domowa
Aufgabe 7 z części Sprawdź się. Uczeń samodzielnie dociera do informacji, korzysta z różnych źródeł, prezentuje wyniki swojej pracy oraz porównuje je z wynikami kolegów/koleżanek na następnej lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D:
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie na podstawie zdjęć z animacji wymieniają znane im wyrażenia i zwroty związane z tematem. Nauczyciel zatrzymuje animację i zadaje pytania, wskazując na wybrane elementy: „Was ist das?”, „Wie nennt man den Kreis?”.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie przygotowują w parach notatkę wizualną (grafonotka) na temat powstawania pór roku. Prezentują ją na forum klasy i przedstawiają zawarte w niej informacje.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują quiz w formie online dotyczący wiedzy na temat powstawania nazw miesięcy, ruchu Ziemi wokół Słońca.
Wykaz źródeł:
Bartłomiej Kulas, Ruch obiegowy Ziemi, geografia24.pl.
klexikon.zum.de.