Autorzy e‑materiału: Luiza Kubalska, Zdzisław Dudek

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Our Inner Life / Życie wewnętrzne

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, II.5, II.6, II.7, III.1, III.4, III.6, III.7, V.1, V.2, V.4, V.6, V.12, X, XI, XII

Poziom nauczania – podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z anatomią ludzkiego ciała.

  2. Uczeń potrafi opisać funkcje organów, takich jak wątroba i nerki.

  3. Uczeń potrafi opisać pracę układu krążenia.

  4. Uczeń potrafi stworzyć wpis na stronę szkoły zachęcający do uczestnictwa w wydarzeniu promującym zdrowie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat anatomii i zdrowia.

  2. Uczeń kształtuje świadomość wpływu trybu życia na stan organizmu.

  3. Uczeń rozwija potrzebę prowadzenia zdrowego trybu życia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. praca z tekstem

  2. praca z ilustracją interaktywną

  3. dyskusja w parach

  4. dyskusja ogólnoklasowa

  5. ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you know who drew this picture? What does it represent? What body parts and organs can you name? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie łączą wyrazy w Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel zwraca uwagę na wymowę trudniejszych słów, takich jak pancreas czy intestines.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst (Przeczytaj), a następnie wybierają odpowiedni tytuł w Exercise 2 (Przeczytaj). Na forum klasy czytają tekst na głos akapit po akapicie.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Powtarzają te czynności w Exercise 4 (Przeczytaj).

  3. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel może poprosić uczniów o opisanie otwierającego tę sekcję e‑materiału obrazu Rembrandta Lekcja anatomii doktora Tulpa.

  4. Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji i powtarzają słowa na forum klasy.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna) i podają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie pracują w parach i zadają sobie nawzajem zagadki związane z nazwami organów w ciele ludzkim. Jedna osoba podaje funkcje organu, a druga stara się podać jego nazwę i ją przeliterować.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach i tworzą zaproszenie na spotkanie szkolne według polecenia z Exercise 7 (Sprawdź się). You are the head of the student council in your school. The students are organizing an event about health awareness, and you invited a popular doctor to give a lecture about the human body. Write a post for the school website inviting people to the event. Your post should be 100–150 words long and include the following:

  • what the event is about;

  • who the doctor is;

  • what the lecture will be about;

  • when and where it will take place.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną zgodnie z poleceniem z Exercise 8 (Sprawdź się). Write a blog post about an interesting aspect of the human body. Your post should be 100–150 words long and include the following:

  • why you are into the human body lately;

  • what interesting fact you’ve learned;

  • why your followers should know about it;

  • what sort of comments you expect from your followers.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej uczniowie pracują w parach i zadają sobie nawzajem zagadki związane z nazwami organów w ciele ludzkim. Jedna osoba podaje funkcje organu, a druga stara się podać jego nazwę i ją przeliterować.