Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Konstrukcja obrazu po przejściu promieni przez soczewkę skupiającą |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | ISBE |
Metody nauczania | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | dyskusja grupowa, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | soczewka rozpraszająca, świeczka, kartka, zestaw do prezentacji doświadczeń z optyki |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w otaczającej ich rzeczywistości mogą spotkać soczewki rozpraszające – pokazanie kilku przykładów w klasie (lornetki, lunety, aparaty, okulary). Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. Nauczyciel pokazuje uczniom, w jaki sposób działają soczewki – z wykorzystaniem zestawu bądź (jeśli takowego nie ma w szkolnej pracowni) świeczki i lupy. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel za pomocą zestawu do doświadczeń z optyki lub świeczki i soczewki rozpraszającej pokazuje uczniom sposób powstawania obrazu oraz to, jak cechy tego obrazu zmieniają się wraz ze zmianą odległości świeczki od soczewki. Dodatkowo w miejscu powstawania obrazu może on umieścić kartkę, by pokazać, że pozostanie ona pusta (zatem obraz pozorny nie powstaje na ekranie, a wyłącznie w głowie obserwatora), - uczniowie wyciągają wnioski z zaprezentowanego doświadczenia, - nauczyciel podaje uczniom „przepis” na konstrukcję obrazu w soczewce rozpraszającej, - nauczyciel omawia z uczniami cechy obrazów powstających w soczewkach rozpraszających oraz dokładnie tłumaczy ich sens. • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: - uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 1‑7 dołączone do materiału, a następnie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem narysowane konstrukcje próbując omówić ewentualne problemy, - nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, w trakcie której uczniowie zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii, a następnie odpowiadają na krótkie pytania nauczyciela dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji. | |
Praca domowa: | |
Zadanie 8 w celu sprawdzenia, czy uczniowie opanowali wiedzę zdobytą na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Należy zachęcić ucznia do zapoznania się w domu, przed lub po lekcji, z załączoną do materiału symulacją. Należy jednak wcześniej wytłumaczyć mu, czego dotyczy medium. |