Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie kartezjańskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Określisz wzajemne położenie prostych na podstawie ich równań.
Odczytasz współrzędne punktu przecięcia prostych z ich ilustracji.
Wyznaczysz wartości parametru, aby spełniony był zadany z góry warunek.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca w oparciu o treści zawarte w sekcji „Symulacja interaktywna” i ćwiczenia interaktywne;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Symulacja interaktywna”.
Faza wstępna:
Nauczyciel określa temat lekcji: „Wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie kartezjańskiej” oraz cele, wybrana osoba formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po zakończeniu każdego ćwiczenia wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Proste i odcinki prostopadłe i równoległeProste i odcinki prostopadłe i równoległe
Proste równoległe, proste prostopadłeProste równoległe, proste prostopadłe
Proste i odcinki prostopadłeProste i odcinki prostopadłe
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w temacie „Wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie kartezjańskiej”.