Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: In the Toy Shop/ W sklepie z zabawkami

Grupa docelowa: klasa 1 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.5, 1.8, 2.1, 2.2, 3.1, 4.1, 6.1, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa wybrane zabawki.

  2. Uczeń określa cechy zabawek, ich wielkość i kolor.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo pozwalające na opisanie zabawek.

  2. Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces nauki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w grupach

  2. praca w parach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje magiczną torbę zawierającą zabawki – misia, lalkę, samochód, grę, latawiec, piłkę i książkę. Prosi też dzieci o przyniesienie ulubionej zabawki.

  1. Dzieci siadają z ulubionymi zabawkami w kręgu. Nauczyciel prezentuje zabawki z torby. Modeluje ich nazwy i prosi dzieci o powtórzenie, po czym zadaje dzieciom pytania:

  • What colour is it?

  • Is it big or small?

Dzieci odpowiadają. Następnie nauczyciel rzutem piłeczki wybiera jedną osobę i prosi o przedstawienie swojej zabawki.

  1. Nauczyciel umieszcza zabawki w różnych miejscach sali. Odtwarza nagrania z Exercise 1 (Przeczytaj), a zadaniem dzieci jest podejść do zabawki, której nazwę usłyszeli. Ochotnicy nanoszą odpowiedzi z ćwiczenia na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych. 

  2. Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, ale tym razem zatrzymuje je po zdaniach zawierających nazwy zabawek. Prosi uczniów o powtórzenie danego zdania. Uczniowie powtarzają raz głośno, raz szeptem.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Odtwarza nagrania, a uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych łączą nagrania z ilustracjami. Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Odtwarza kolejne nagrania. Po każdym nagraniu wskazuje na kolejne rysunki i pyta: Is this correct? Dzieci odpowiadają yes lub no, kierując jednocześnie kciuki w górę lub w dół. Dodatkowo, nauczyciel zadaje pytania na temat prawidłowo wskazanych przedmiotów: What is it? Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel zaznacza kolejne prawidłowe odpowiedzi na tablicy.

  5. Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel zaprasza do zabawy w zagadki z elementami rywalizacji. Rozkłada na podłodze zabawki z magicznej torby i inne znane dzieciom przedmioty z klasy. Opisuje przedmiot, podając jego kolor i rozmiar: It's small, pink and yellow. What is it? (a doll). Dzieci odgadują. Jeśli odgadną, zdobywają punkt, a jeśli nie – punkt zdobywa nauczyciel.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Najpierw zwraca uwagę na ilustracje i pyta uczniów o to, co widzą: What do you see in the picture? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następnie nauczyciel odtwarza nagrania z ćwiczenia, a uczniowie powtarzają chórem – na zmianę dziewczynki i chłopcy.

  7. Nauczyciel prezentuje na tablicy ilustrację interaktywną (Ilustracja interaktywna). Zaprasza uczniów, by odtwarzali poszczególne nagrania. 

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Odczytuje kolejne zdania, a zadaniem uczniów jest wybrać, który obrazek odpowiada opisowi w zdaniu. Jeśli wybierają obrazek po lewej stronie, wstają obok ławek, a jeśli obrazek po prawej – śpiewają: la, la, la.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Ilustracja interaktywna), a uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych uzupełniają zdania. Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  2. Nauczyciel ponownie zaprasza dzieci do zabawy w zagadki (pkt. 5 fazy realizacyjnej).

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: Magiczna torba z zabawkami, miękka piłeczka, ulubione zabawki dzieci przyniesione z domu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie wykonują rysunek jednej z zabawek z ilustracji, która im się podoba, i podpisują go zdaniem, np.: I want a yellow kite.