Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Entropia. |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; VI. Termodynamika. Uczeń: 17) interpretuje drugą zasadę termodynamiki, podaje przykłady zjawisk odwracalnych i nieodwracalnych; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach; praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia, zestaw składający się z przezroczystego pudełka z narysowaną linią w połowie podstawy i 20 kulek (co najmniej 1 zestaw dla każdej 4‑osobowej grupy) |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Na czym polegają zjawiska odwracalne i nieodwracalne?”, „Jak brzmi II zasada termodynamiki?”, „Jak zinterpretować II zasadę termodynamiki?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie podają przykłady procesów nieodwracalnych. Nauczyciel wyjaśnia, że nieodwracalność procesów termodynamicznych związana jest z korpuskularną budową materii. Uczniowie doświadczalnie badają prawdopodobieństwo występowania stanów bardziej i mniej uporządkowanych, używając w tym celu przezroczystego pudełka z narysowaną linią w połowie podstawy. Do pudełka wrzucają kulki, początkowo 2, potem 4, 6, itd. i potrząsając pudełkiem, zliczają stany, gdy kulki znajdą się w jednej połowie i w obu połowach. Następnie w grupach uczniowie dyskutują, jaki stan jest bardziej prawdopodobny i jak prawdopodobieństwo zależy od liczby kulek. Nauczyciel wprowadza pojęcie entropii jako miary stanu uporządkowania oraz prawo wzrostu entropii w procesach spontanicznych. Uczniowie oglądają film‑samouczek, a następnie dyskutują rozwiązanie powiązanego z filmem polecenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie oceniają stopień przyswojonej wiedzy, rozwiązując zadania 4 i 5 z zestawu ćwiczeń | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, do wyboru trzy zadania. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem połączonego z nim polecenia oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. Celowe może też być polecenie, aby uczniowie obejrzeli go przed lekcją, co może pomóc w zrozumieniu zagadnień omawianych na lekcji. Jednak w tym wypadku należy film powtórnie obejrzeć na lekcji po wprowadzeniu pojęcie entropii i prawa wzrostu entropii, co pozwoli uczniom w pełni zrozumieć film. |