Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: A Sea Crossing Can Be a Great Adventure / Podróż morska może być wspaniałą przygodą
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.12, III.1, III.3, III.4, III.6, V.2, V.6, V.8, X
Poziom nauczania: rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu podróżowania promem i transportu morskiego oraz obowiązujących w nim procedur.
Uczeń potrafi przedstawić najistotniejsze dla podróżującego fakty związane z przeprawą morską.
Uczeń potrafi zredagować tekst opisujący wrażenia z podróży promem.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat podróży morskich.
Uczeń rozwija przydatną, w kontekście jego własnych podróży, wiedzę na temat sposobów i procedur podróżowania drogą morską.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie odpowiadają na pytania: What is your favourite way of travelling? Why? Have you ever travelled by sea/taken a ferry? oraz na pytania z nagłówka wprowadzającego sekcję Przeczytaj. Następnie omawiają zdjęcie „How to get on a ferry?” i odpowiadają na pytanie.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Across an Open Sea i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je, cytując odpowiednie fragmenty tekstu. Następnie powtarzają czynności dla Exercise 3 (Przeczytaj).
Uczniowie pracując w parach tworzą listy zasad, miejsc i czynności zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Przeczytaj). Po zakończeniu pracy chętni prezentują listy na forum klasy.
Uczniowie dzielą się na forum klasy opiniami na temat: Would you like to take a trip like the one described in the text? Why? Why not?
W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie opisują zdjęcie „On a sea crossing” oraz rozmawiają jakie skojarzenia budzi w nich i jakie wrażenie wywołuje fotografia. Następnie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć. Wspólnie ją omawiają i zastanawiają się na kolejnością poszczególnych czynności wymienionych w mapie.
Pracując w parach, uzupełniają zdania w Exercise 2 (Mapa pojęć) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie uzupełniają mapę myśli brakującymi słowami i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Mapa pojęć) i podają je na forum klasy.
Uczniowie słuchają nagrań w Exercise 4 (Mapa pojęć) i wybierają prawidłowe odpowiedzi. Prezentują je na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w małych grupach na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się): Write three‑sentence answers to the questions.
What are the reasons you would or wouldn’t like to travel to the UK on a ferry?
Which pieces of information about ferries in the text or mind map surprised you the most and why?
Po zakończeniu dyskusji przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a formal letter to a teacher from England to tell them about your sea journey. In the letter, sum up your itinerary, tell about your impressions of the journey and point out the advantages of sea crossings (200–250 words).
Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie analizują mapę pojęć i na osobnych kartkach przygotowują krzyżówkę na 10–12 haseł, wykorzystując słownictwo z mapy. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują.