Numer e‑materiału: 2.6.14.3 

Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Hast du gute Freunde? / Czy masz dobrych przyjaciół?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opowiadania o sobie oraz o innych w roli przyjaciela

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia wartości, które są ważne w życiu człowieka;

  • przedstawia swojego przyjaciela/swoją przyjaciółkę;

  • opisuje siebie jako przyjaciela/przyjaciółkę.

Cele motywacyjne:

  • uczeń uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;

  • opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;

  • uczeń czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;

  • korzystanie z różnych źródeł do nauki języka.

Metody i formy nauczania:

  • podająca,

  • praktyczna,

  • aktywizująca.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst napisany przez autora e‑materiału,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, z czym kojarzy im się to zdjęcie. Uczniowie mogą naradzać się w parach. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Freundschaft, uczniowie podają wyrazy, które im się kojarzą z tym pojęciem. Nauczyciel zapisuje je na tablicy, tworząc asocjogram. Ten asocjogram może znajdować się na tablicy przez całą lekcję. Uczniowie będą go sukcesywnie uzupełniać, na podstawie przeczytanego tekstu oraz obejrzanego filmu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat badań i wniosków z nich związanych z przyjaźnią. Pyta, czy słyszeli już wcześniej o Dniu Przyjaciela, czy świętowali go kiedyś, jeśli tak, to jak.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie uzupełniają asocjogram nowymi wyrazami. Mogą przećwiczyć ich wymowę poprzez powtarzanie za nauczycielem.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu: zaznaczają, czy informacje są zgodne z jego treścią, czy nie (Übung 1), łączą fragmenty zdań zgodnie z treścią tekstu (Übung 2) oraz uzupełniają brakujące wyrazy w wyrażeniach (Übung 3).

  • Uczniowie zapoznają się z treścią pliku audio i rozwiązują ćwiczenia: uzupełniają tabelę, dopasowując wypowiedzi do osób (Übung 1), zaznaczają z listy czynności zgodne z treścią multimedium (Übung 2) oraz przyporządkowują cechy charakteru do poszczególnych osób (Übung 3).

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia z części Sprawdź się: rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), tworzą zwroty, łącząc podane fragmenty (Aufgabe 2), grają w memory (Aufgabe 3), uzupełniają luki w zdaniach (Aufgabe 4), dopasowują do zdań w języku niemieckim ich polskie odpowiedniki (Aufgabe 5), uzupełniają zdania właściwymi przyimkami (Aufgabe 6).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie za pomocą poznanych zwrotów opisują swojego przyjaciela/swoją przyjaciółkę (Aufgabe 7).

  • Uczniowie opisują siebie (podają swoje cechy charakteru i zachowania), uzasadniając w ten sposób, dlaczego są dobrymi przyjaciółmi (Aufgabe 8). Napisane przez uczniów wypowiedzi można zebrać, przeczytać na forum i zgadywać, o kim mowa.

Praca domowa

Uczniowie mogą wykonać lapbook (lub plakat), w którym zaprezentują możliwe formy spędzania czasu wolnego z przyjacielem/przyjaciółką oraz cechy charakteru idealnego przyjaciela.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie w grupach zbierają pomysły na ciekawe spędzanie czasu z przyjaciółmi;

  • w trakcie lekcji: zabawa w celu zapamiętania/powtórzenia/utrwalenia słownictwa: uczniowie stoją, nauczyciel prosi wybranego ucznia o przetłumaczenie wyrazu z lekcji; jeśli uczeń odpowie dobrze, może usiąść, jeśli źle, czeka, aż kolejny raz nauczyciel go wybierze;

  • po lekcji: uczniowie mogą zostać podzieleni na pary, każda z nich otrzyma za zadanie przeprowadzenie krótkiego wywiadu, podobnego do tego w pliku audio.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec