Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.14.3
Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Hast du gute Freunde? / Czy masz dobrych przyjaciół?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opowiadania o sobie oraz o innych w roli przyjaciela
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia wartości, które są ważne w życiu człowieka;
przedstawia swojego przyjaciela/swoją przyjaciółkę;
opisuje siebie jako przyjaciela/przyjaciółkę.
Cele motywacyjne:
uczeń uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
uczeń czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
korzystanie z różnych źródeł do nauki języka.
Metody i formy nauczania:
podająca,
praktyczna,
aktywizująca.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst napisany przez autora e‑materiału,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, z czym kojarzy im się to zdjęcie. Uczniowie mogą naradzać się w parach. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Freundschaft, uczniowie podają wyrazy, które im się kojarzą z tym pojęciem. Nauczyciel zapisuje je na tablicy, tworząc asocjogram. Ten asocjogram może znajdować się na tablicy przez całą lekcję. Uczniowie będą go sukcesywnie uzupełniać, na podstawie przeczytanego tekstu oraz obejrzanego filmu.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat badań i wniosków z nich związanych z przyjaźnią. Pyta, czy słyszeli już wcześniej o Dniu Przyjaciela, czy świętowali go kiedyś, jeśli tak, to jak.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie uzupełniają asocjogram nowymi wyrazami. Mogą przećwiczyć ich wymowę poprzez powtarzanie za nauczycielem.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu: zaznaczają, czy informacje są zgodne z jego treścią, czy nie (Übung 1), łączą fragmenty zdań zgodnie z treścią tekstu (Übung 2) oraz uzupełniają brakujące wyrazy w wyrażeniach (Übung 3).
Uczniowie zapoznają się z treścią pliku audio i rozwiązują ćwiczenia: uzupełniają tabelę, dopasowując wypowiedzi do osób (Übung 1), zaznaczają z listy czynności zgodne z treścią multimedium (Übung 2) oraz przyporządkowują cechy charakteru do poszczególnych osób (Übung 3).
Uczniowie wykonują ćwiczenia z części Sprawdź się: rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), tworzą zwroty, łącząc podane fragmenty (Aufgabe 2), grają w memory (Aufgabe 3), uzupełniają luki w zdaniach (Aufgabe 4), dopasowują do zdań w języku niemieckim ich polskie odpowiedniki (Aufgabe 5), uzupełniają zdania właściwymi przyimkami (Aufgabe 6).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie za pomocą poznanych zwrotów opisują swojego przyjaciela/swoją przyjaciółkę (Aufgabe 7).
Uczniowie opisują siebie (podają swoje cechy charakteru i zachowania), uzasadniając w ten sposób, dlaczego są dobrymi przyjaciółmi (Aufgabe 8). Napisane przez uczniów wypowiedzi można zebrać, przeczytać na forum i zgadywać, o kim mowa.
Praca domowa
Uczniowie mogą wykonać lapbook (lub plakat), w którym zaprezentują możliwe formy spędzania czasu wolnego z przyjacielem/przyjaciółką oraz cechy charakteru idealnego przyjaciela.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie w grupach zbierają pomysły na ciekawe spędzanie czasu z przyjaciółmi;
w trakcie lekcji: zabawa w celu zapamiętania/powtórzenia/utrwalenia słownictwa: uczniowie stoją, nauczyciel prosi wybranego ucznia o przetłumaczenie wyrazu z lekcji; jeśli uczeń odpowie dobrze, może usiąść, jeśli źle, czeka, aż kolejny raz nauczyciel go wybierze;
po lekcji: uczniowie mogą zostać podzieleni na pary, każda z nich otrzyma za zadanie przeprowadzenie krótkiego wywiadu, podobnego do tego w pliku audio.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0