Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Cechy władzy państwowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie państwa;
wskazuje cechy władzy państwowej;
analizuje, czym jest przymusowość państwa;
podaje przykłady przymusu państwowego i sposoby obrony przed nim.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw;
burza mózgów;
analiza przypadku.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Zespół klasowy zostaje podzielony na pięć grup; każda z nich, w oparciu o metodę burzy mózgów, przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych:
grupa I – definicja państwa i analiza jej składników;
grupa II – definicja pojęcia władzy;
grupa III – cechy władzy państwowej;
grupa IV – charakterystyka przymusowości państwa;
grupa V – sposoby obrony przed przymusem państwowym.
Faza realizacyjna
1. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, która następnie zapisuje najważniejsze pojęcia na tablicy lekcyjnej (posłużą one do sporządzenia notatki z lekcji).
2. Praca z mapą myśli – uczniowie starają się podać i scharakteryzować inne prócz wymienionych przejawy przymusu państwowego.
3. Sporządzenie notatki z lekcji o przykładach przymusu państwowego.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja za i przeciw na temat, czy przymus państwowy jest konieczny w państwie demokratycznym; próba ustalenia wspólnego stanowiska.
2. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl [online].
Kodeks karny, sejm.gov.pl.
Ustawy norymberskie, dydaktykahistorii.uni.lodz.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o przymusie państwowym.