Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Cechy władzy państwowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie państwa;

  • wskazuje cechy władzy państwowej;

  • analizuje, czym jest przymusowość państwa;

  • podaje przykłady przymusu państwowego i sposoby obrony przed nim.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja za i przeciw;

  • burza mózgów;

  • analiza przypadku.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

Zespół klasowy zostaje podzielony na pięć grup; każda z nich, w oparciu o metodę burzy mózgów, przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych:

  • grupa I – definicja państwa i analiza jej składników;

  • grupa II – definicja pojęcia władzy;

  • grupa III – cechy władzy państwowej;

  • grupa IV – charakterystyka przymusowości państwa;

  • grupa V – sposoby obrony przed przymusem państwowym.

Faza realizacyjna

1. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, która następnie zapisuje najważniejsze pojęcia na tablicy lekcyjnej (posłużą one do sporządzenia notatki z lekcji).

2. Praca z mapą myśli – uczniowie starają się podać i scharakteryzować inne prócz wymienionych przejawy przymusu państwowego.

3. Sporządzenie notatki z lekcji o przykładach przymusu państwowego.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja za i przeciw na temat, czy przymus państwowy jest konieczny w państwie demokratycznym; próba ustalenia wspólnego stanowiska.

2. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).

Praca domowa:

Wykonanie pozostałych ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl [online].

Kodeks karny, sejm.gov.pl.

Ustawy norymberskie, dydaktykahistorii.uni.lodz.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o przymusie państwowym.