Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Akumulacyjna działalność lądolodu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia genezę form powstających wskutek akumulacyjnej działalności lądolodu,
charakteryzuje formy akumulacyjne powstałe wskutek działalności lądolodu,
wskazuje na mapie miejsca występowania form akumulacyjnych.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć – krótkie omówienie zagadnień związanych z działalnością lądolodu, w szczególności zwrócenie uwagi na działalność erozyjną, transportową i akumulacyjną.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prowadzi pogadankę, poruszając najważniejsze zagadnienia przedstawione w e‑materiale. Uzupełnia wypowiedzi uczniów najważniejszymi informacjami i czuwa nad poprawnością ich wypowiedzi.
Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.
Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy; każda grupa zapoznaje się grafiką interaktywną i wykonuje polecenia do grafiki.
Grupy zmieniają swój skład i weryfikują poprawność wykonania zadań.
Nauczyciel na forum klasy sprawdza poprawność wykonania poleceń oraz stopień zrozumienia tematu.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–7 z części „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.
Wykonanie ćwiczenia 8 z części „Sprawdź się”.
Wykonanie prezentacji multimedialnych na temat akumulacyjnej działalności lądolodu – praca w grupach, nauczyciel określa liczebność grup oraz szacunkowy czas trwania prezentacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej związków pomiędzy budową geologiczną a cechami ukształtowania powierzchni (zakres podstawowy: XIV. 4) oraz na lekcji powtórzeniowej z działu „Litosfera” (zakres podstawowy: V). Grafikę można wykorzystać także w trakcie lekcji dotyczącej wpływu lądolodu na środowisko przyrodnicze pojezierzy i nizin (zakres rozszerzony: XIII. 5).