SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Akumulacyjna działalność lądolodu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia genezę form powstających wskutek akumulacyjnej działalności lądolodu,

  • charakteryzuje formy akumulacyjne powstałe wskutek działalności lądolodu,

  • wskazuje na mapie miejsca występowania form akumulacyjnych.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć – krótkie omówienie zagadnień związanych z działalnością lądolodu, w szczególności zwrócenie uwagi na działalność erozyjną, transportową i akumulacyjną. 

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prowadzi pogadankę, poruszając najważniejsze zagadnienia przedstawione w e‑materiale. Uzupełnia wypowiedzi uczniów najważniejszymi informacjami i czuwa nad poprawnością ich wypowiedzi.

  • Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy; każda grupa zapoznaje się grafiką interaktywną i wykonuje polecenia do grafiki.

  • Grupy zmieniają swój skład i weryfikują poprawność wykonania zadań.

  • Nauczyciel na forum klasy sprawdza poprawność wykonania poleceń oraz stopień zrozumienia tematu.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–7 z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.

  • Wykonanie ćwiczenia 8 z części „Sprawdź się”.

  • Wykonanie prezentacji multimedialnych na temat akumulacyjnej działalności lądolodu – praca w grupach, nauczyciel określa liczebność grup oraz szacunkowy czas trwania prezentacji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej związków pomiędzy budową geologiczną a cechami ukształtowania powierzchni (zakres podstawowy: XIV. 4) oraz na lekcji powtórzeniowej z działu „Litosfera” (zakres podstawowy: V). Grafikę można wykorzystać także w trakcie lekcji dotyczącej wpływu lądolodu na środowisko przyrodnicze pojezierzy i nizin (zakres rozszerzony: XIII. 5).