Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.11.2
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich bin krank/Jestem chora/chory
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania i wypowiadania się na temat chorób i lekarzy różnych specjalności.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
wymienia dolegliwości zdrowotne i choroby;
porównuje różne specjalizacje lekarskie pod kątem ich zakresu praktyki;
wywnioskowuje na podstawie opisu dolegliwości, do jakiego lekarza specjalisty należy się udać.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko w celu jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy wizytówka, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis,
praktyczna: metoda sytuacyjna, Think‑Pair‑Share,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
karteczki z pytaniami,
karteczki z nazwą lekarza specjalisty.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie treści Wprowadzenia na temat różnych specjalności lekarskich. Następnie prosi uczniów o oszacowanie poziomu ich wiedzy w tym zakresie.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zasadności wizyty u lekarza.
Wann sollte man einen Arzt aufsuchen?
Wann ist es besser, selbst zu Hause zu bleiben und abzuwarten?
Welche Rolle spielen finanzielle Aspekte bei der Entscheidung, ob man zum Arzt geht oder nicht?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z tekstu?. W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe. Otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.
Was sind die Aufgaben eines Herzspezialisten?
Welche Arten von Operationen führt der Arzt im Text 2 durch?
Mit welchen Erkrankungen im Kopf- und Halsbereich beschäftigt sich der Arzt im Text 3?
Was macht der Augenarzt im Text 4 und welche Probleme behandelt er?
Wann sollte man einen Termin mit dem Arzt aus Text 5 vereinbaren?
Was ist das Spezialgebiet des Arztes im Text 6 und welche Behandlungen bietet er an?
Następnie uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu, np. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, zadania typu: dobierz).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie w grupach losują lekarza i wymieniają, z jakimi dolegliwościami należy się do niego udać.
Uczniowie zapoznają się z multimedium (animacja 2D). W trakcie pracy z częścią multimedium nauczyciel może wykorzystać metodę Think‑Pair‑Share.
W ramach Aufgabe 7 z części Sprawdź się uczniowie w parach przygotowują opis dolegliwości rzekomej choroby, a następnie dopisują pytania lekarza. Utworzone dialogi prezentują na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach losują dolegliwości (Kreislaufprobleme, schlechte Blutwerte, Knochenbrüche, Krankheiten der inneren Organe, Halsschmerzen, Fehlfunktionen der Augen, Notwendigkeit einer Brille, brennende Augen, Heuschnupfen, Krankheiten im Mundbereich) i tworzą krótkie wypowiedzi, w których podają, do jakiego lekarza należy się udać w takim przypadku.
Następnie na karteczkach anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją np.: ... hat mir heute gefallen .../ … hat mir Spaß gemacht/… Ich wusste leider nicht, wie …/ … hat mir Probleme bereitet.
Praca domowa
Uczniowie rozwiązują Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się: przyglądają się zdjęciu i tworzą wypowiedź na temat dolegliwości osoby na zdjęciu oraz informują, do jakiego lekarza powinna się ona udać.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji
Przed lekcją: Po wysłuchaniu tytułu animacji uczniowie snują przypuszczenia na temat tego, o czym będzie animacja.
W trakcie lekcji: Uczniowie podzieleni na trzy grupy przygotowują na podstawie animacji relację z perspektywy pana Mayera na temat jednej z wizyt u lekarza w czasie przeszłym. Opowiadania prezentowane są na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują porady, jak postępować w razie choroby lub lekkiego urazu.