Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Magdalena Agnetta
Tytut e‑materiału: Weiterbildung – man lernt nie aus/Dokształcanie się – człowiek uczy się przez całe życie
Przedmiot: język niemiecki
Poziom edukacyjny: szkoła ponadpodstawowa, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat uczenia się – w tym uczenia się przez całe życie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje, jaki kurs najlepiej do niego pasuje;
przedstawia swoje cele i życzenia dotyczące kariery;
wyznacza pozytywne i negatywne strony dalszej edukacji;
zna zasady używania zu przed bezokolicznikami.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
pracuje w oparciu na materiałach językowych przygotowanych na potrzeby niniejszej lekcji;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
używanie skojarzeń wzrokowych,
tworzenie skojarzeń myślowych – tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć,
indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie streszczeń i notatek,
czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody i formy nauczania:
podająca: opis, wykład informacyjny w formie audio;
praktyczna: metoda problemowa;
metoda aktywizująca: gry dydaktyczne;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy w dowolnej kolejności następujące wyrazy: die Weiterbildung/der Arbeitsmarkt/die Schulung/die Konferenz/das Seminar/33,5. Wyjaśnia znaczenie zaprezentowanych pojęć.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie i skomentowanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat kursów w Niemczech.
Uczniowie zostają podzieleni na 6 grup: 1. Weiterbildung/2. Arbeitsmarkt/3. Schulung/4. Konferenz/5. Seminar/6. Kurs. Podział następuje poprzez wylosowanie karteczki z danym słowem, np. Kurs. Uczniowie, pracując w grupach, przygotowują mapy myśli do wylosowanego wcześniej pojęcia, np. Kurs. Gotowe mapy myśli zostają zaprezentowane w plenum i następnie zawieszone na ścianach w klasie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają indywidualnie tekst z sekcji Przeczytaj, korzystając w razie potrzeby np. ze słowniczka.
Następnie każdy uczeń w ramach Übung 1 wybiera na podstawie tekstu poprawną odpowiedź oraz uzupełnia tekst podanymi wyrazami (Übung 3).
Uczniowie zostają podzieleni na grupy trzyosobowe: Programmiersprache 1, Blog 1, Englisch 1, Blog 2 itd. W grupach trzyosobowych mają za zadanie przedstawić zalety kursu, a następnie przekonać pozostałych uczniów do wybrania ich oferty.
Po przedstawieniu wszystkich ofert może się odbyć głosowanie na karteczkach na najlepiej przedstawioną ofertę kursu, czyli najbardziej zachęcającą do udziału.
Uczniowie zapoznają się z multimedium. Podczas oglądania animacji 2D zaznaczają prawidłową kolejność etapów kursu (Übung 2). Uczniowie łączą fragmenty zdania (Übung 3).
Uczniowie odkrywają znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej, bezokolicznik z zu i bez zu. Po zapoznaniu się z Tipp zur Grammatik uczniowie uzupełniają tekst na podstawie wybranych etapów z animacji (Übung 1) oraz wybierają poprawny gramatycznie wariant w Aufgabe 6 w sekcji Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca
W ramach Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się wybierają w parach jedną z zaprezentowaych ofert kursów i uzasadniają swój wybór.
Nauczyciel zawiesza cztery plakaty w różnych miejscach w klasie, notuje początek zdania wymagający użycia lub bądź nie bezokolicznika z zu, uczniowie otrzymują flamastry i dopisują swoje dokończenia zdań.
Praca domowa:
Uczeń przeprowadzi krótki wywiad z dowolną osobą (przyjacielem lub z kimś z rodziny) na temat kursów, które odbyli. Następnie uczeń podsumuje i opisze zebrane informacje.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
Przed lekcją: Nauczyciel rozdaje uczniom listę wyrazów, które wystąpią w animacji, i prosi o przygotowanie fiszek lub definicji tych wyrazów w języku niemieckim.
W trakcie lekcji: Uczniowie na podstawie animacji w grupach przygotowują notatkę wizualną z etapów kursu doszkalającego. Notatki prezentują na forum klasy i opisują je.
Po lekcji: Wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu Edukacja, dopisanie dalszego ciągu animacji, transkrypcja.