Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Czym różnią się wielkości skalarne od wektorowych?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

II. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,
    kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zrozumie czym są wektory.

  2. pozna różnice między wartościami wektorowymi a skalarnymi.

  3. pozna różnice w operacjach matematycznych wykonywanych na skalarach oraz na wektorach.

  4. przeanalizuje przykłady skalarnych oraz wektorowych wielkości fizycznych.

Strategie i metody
nauczania:

– blended‑learning,
– nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

– film samouczek,
– praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

– komputer z rzutnikiem,
– kartka w kratkę,
– linijka,
– długopis.

Materiały pomocnicze:

Przygotowany przez nauczyciela zestaw kilku zadań, analogicznych do tych z zestawu ćwiczeń, który posłuży do zadania uczniom pracy domowej.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Rozpoznanie wiedzy uczniów: czy uczniowie słyszeli już o wektorach? Czy wiedzą, czym są wektory? Może zetknęli się z tym pojęciem na matematyce?.

Nauczyciel czyta i omawia „Wprowadzenie”.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają blok tekstowy.

Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jakie spośród znanych im wielkości fizycznych są wielkościami wektorowymi. Nauczyciel naprowadza ich na odpowiedzi poprzez pytania pomocnicze np. Co to jest przyspieszenie? Jak interpretujecie zdanie: „przyśpieszenie może być dodatnie lub ujemne”? Jakie wielkości należy podać, aby dokładnie opisać przyspieszenie?
Uczniowie oglądają materiał interaktywny „Wektor czy skalar”. Podczas oglądania nauczyciel zachęca uczniów do komentowania ukazujących się informacji o poszczególnych wielkościach fizycznych. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad ewentualnymi wątpliwościami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe interpretacje. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub grafiki.
Uczniowie wykorzystają zdobytą wiedzę rozwiązując zadania z Zestawu ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań. Wspólnie zastanawiają się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda grupa omawia dwa wskazane przez nauczyciela zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel stwierdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa stopień osiągnięcia wyznaczonych celów lekcji.

Praca domowa:

Na podstawie dokonanej analizy, nauczyciel wybiera trzy zadania (spośród przygotowanych przed lekcją), o zróżnicowanym stopień trudności, analogiczne do tych, które sprawiły uczniom najwięcej problemów. Zadanie te stanowić będą pracę domową dla uczniów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane jako wstęp do lekcji lub w czasie lekcji tak, jak pokazano w scenariuszu.