Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Nawiązania do kultury średniowiecza w wierszu Mirona Białoszewskiego Stara pieśń na Binnarową
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje wiersz Stara pieśń nad Binnarową Mirona Białoszewskiego,
wskazuje nawiązania do kultury średniowiecznej w wierszu Białoszewskiego,
charakteryzuje odniesienia do folkloru, które pojawiają się w wierszu,
doskonali umiejętność interpretowania utworów poetyckich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Nawiązania do kultury średniowiecza w wierszu Mirona Białoszewskiego Stara pieśń na Binnarową”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Stara pieśń na Binnarową. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel poleca również wysłuchanie audiopowtórki zamieszczonej w e‑materiale.
Przekład intersemiotyczny – wirtualny spacer. Nauczyciel proponuje zainteresowanym osobom przygotowanie wirtualnego spaceru po starych drewnianych kościołach podobnych do opisanego przez Białoszewskiego. Prosi także, by spacerowi towarzyszyło odtworzenie średniowiecznych pieśni religijnych, m.in. Bogurodzicy (patrz: materiały dodatkowe).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podaje temat lekcji oraz określa jej cele.
Zajęcia rozpoczynają się od wirtualnego spaceru przygotowanego przez uczniów. Po jego zakończeniu nauczyciel odtwarza nagranie wiersza Stara pieśń na Binnarową zamieszczone w e‑materiale. Prosi, by uczniowie, słuchając, wychwycili i zanotowali nawiązania do Bogurodzicy. Mogą także zanotować swoje pierwsze wrażenia, jakie wywołuje w nich wiersz.Nauczyciel pyta: Jaki jest świat przedstawiony przez Białoszewskiego w wierszu Stara pieśń na Binnarową? Jaki nastrój panuje w tym utworze? Uczniowie odpowiadają swobodnie, posługując się odpowiednimi cytatami.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali w parach polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiopowtórka”.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda z nich ma do wykonania inne zadanie:
Grupa I: polecenie 1 z sekcji „Audiopowtórka”,
Grupa II: polecenie 2 z sekcji „Audiopowtórka”.
Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują jej efekty, a nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Jako podsumowanie zajęć uczniowie wspólnie wykonują ćw. 2 z sekcji „Audiopowtórka”. Nauczyciel moderuje ich dyskusję.
Praca domowa:
Przypomnij sobie inne utwory poetyckie Mirona Białoszewskiego. Zastanów się, czym różni się ich forma od formy wiersza Stara pieśń na Binnarową. Zanotuj odpowiedź w kilku zdaniach.
Materiały pomocnicze:
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Bogurodzica w wykonaniu chóru pod dyr. Włodzimierza Szymańskiego, Ninateka; Gaude Mater Polonia w wykonaniu chóru pod dyr. Joachima Gudela, Ninateka, Chrystus zmartwychwstan jest w wykonaniu chóru dominikanów, dostępny w internecie.
Wirtualny spacer po kościele w Binarowej, Małopolski Instytut Kultury, dostępny w internecie.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do podsumowania lekcji.