Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: All About Mobile Phones / Wszystko o telefonach komórkowych
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.5, III.4, V.1, V.2, V.6
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z używaniem telefonów komórkowych.
Uczeń umie wymienić, jakie funkcje posiadały telefony kiedyś, a jakie posiadają teraz.
Uczeń potrafi wymienić ciekawe fakty dotyczące telefonów komórkowych.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat używania telefonu komórkowego i ulubionych funkcji.
Uczeń kształtuje świadomość zaawansowania technologii cyfrowych w telefonach.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
What do you need your phone for?
What is your favourite app?
Which app on your phone don't you like?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie na wyścigi rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Mobile Phones of the Past and Mobile Phones Today i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj) i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną i literują słowa.
Uczniowie pracują w parach. Najpierw jedna osoba wybiera jakąś aplikację telefoniczną i tłumaczy koledze/koleżance do czego aplikacja służy i jak jej używać, a następnie dzieci zamieniają się rolami. Chętni prezentują swoje instruktarze na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie rozwiązują na czas wykreślankę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie analizują prezentację, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Odczytują zdania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Wykorzystując słownictwo z materiału, uczniowie w grupach trzyosobowych tworzą opis telefonu przyszłości według instrukcji z Exercise 10 (Sprawdź się): You take part in the “Mobile Phone of the Future” contest. Write a short blog post about such a phone. In the blog post:
describe what it looks like;
write what it can do;
mention why it’s better than today’s smartphones.
Your answer should be 3–5 sentences long.
Po zakończeniu pracy grupy prezentują opisy i głosują na najciekawszy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–8 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Write one‑sentence answers to the questions.
If you have a smartphone - What do you usually do with your smartphone?
If you don't have a smartphone - would you like to have it? Why/why not?
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie w zespołach trzyosobowych wyszukują dodatkowe ciekawe fakty na temat telefonów i wzorując się na prezentacji multimedialnej, tworzą własną trzyslajdową prezentację. Na kolejnej lekcji prezentują pomysły i wspólnie próbują wybrać 5 najciekawszych.