Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wielkie Cesarstwo i Europa Napoleona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia okoliczności ukształtowania się Wielkiego Cesarstwa;
prześledzi proces jego tworzenia;
objaśnia, co oznacza określenie „Europa Napoleona”;
wykazuje charakterystyczne cechy Wielkiego Cesarstwa i Europy Napoleona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli klasę na 3 lub 6 grup (ilość grup zależy od liczebności klasy i decyzji nauczyciela). Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Tak się zaczęło;
Grupa 2 i 5 - Wielkie Cesarstwo i Ku upadkowi;
Grupa 3 i 6 - Europa Napoleona.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Porównaj mapę Europy z czasów przednapoleońskich z mapą okresu epoki Napoleona i uzasadnij dlaczego w okresie istnienia Wielkiego Cesarstwa na mapie politycznej nastąpiły zmiany.” z sekcji „Mapa interaktywna”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i wykonują polecenie nr 3: „Wymień państwa we współczesnej Europie, które nie znalazły się w obszarze wpływów Napoleona.”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia nr od 1 do 4 w parach lub grupach na koniec omawiają poprawność wykonanych ćwiczeń, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Wielkie Cesarstwo i Europa Napoleona”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr od 5 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
A. Manfred, Napoleon Bonaparte, tłum. A. Szymański, Warszawa 1980.
A. Zahorski, Napoleon, Warszawa 1982.
K. Sójka‑Zielińska, Kodeks Napoleona. Historia i współczesność, Warszawa 2008;
P. Miguel, Tak żyli ludzie w czasach Napoleona 1795–1815, Wrocław 1994;
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.