Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.8.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du gern? / Co lubisz robić?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność prowadzenia rozmowy na temat spędzania czasu wolnego
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające różne formy spędzania czasu wolnego (kino, piłka nożna, wizyta u babci, słuchanie muzyki, karate, czytanie komiksów). Nad galerią obrazów umieszcza napis: Was machst du gern? (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 17 min | |
Uczniowie podchodzą do tablicy i umieszczają pod ilustracjami magnesy. Wybór ilustracji zależy od zainteresowań danego ucznia. Nauczyciel wraz z uczniami sprawdzają, która forma spędzania czasu otrzymała najwięcej magnesów. | magnesy ankieta preferencji na tablicy | ||
Nauczyciel czyta pytanie: Was machst du gern? Uczniowie odgadują, co ono oznacza. Uczniowie powtarzają pytanie: osobno chłopcy i dziewczynki, a następnie wszyscy razem. | |||
Nauczyciel prosi o przepisanie tego pytania do zeszytu. Wyjaśnia, że jest to temat lekcji. | |||
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie potrafią zbudować zdanie określające czynność na zdjęciu. W tym celu pokazuje jedną z nich i mówi: Ich spiele gern Fußball. Pokazuje kolejne i zaczyna wypowiedź: Ich … Jeśli uda się uzyskać od uczniów odpowiedź, nauczyciel umieszcza pod danym zdjęciem odpowiednie zdanie. Prosi wszystkich o powtórzenie. Jeżeli uczniowie nie potrafią budować zdań, nauczyciel prezentuje gotowe zdania i dopasowuje je do ilustracji. | |||
Gdy wszystkie napisy znajdą się na tablicy pod ilustracjami i zostaną powtórzone/przeczytane przez uczniów, nauczyciel prosi, aby uczniowie przez 2 minuty przyglądali się im. Następnie uczniowie zamykają oczy, a nauczyciel zamienia niektóre napisy. Uczniowie sprawdzają, co się nie zgadza. | |||
Uczniowie otrzymują małe karteczki z trzema zdaniami: Ich spiele gern Fußball. Ich fahre gern zu Oma. Ich gehe gern ins Kino. Nauczyciel prezentuje nagranie z tymi zdaniami. Uczniowie układają karteczki w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | karteczki z trzema zdaniami | |
Uczniowie otrzymują małe karteczki z trzema zdaniami (Ich mache gern Karate. Ich lese gern Comics. Ich höre gern Musik) oraz trzy zdjęcia ilustrujące te czynności. Zadanie polega na znalezieniu par. | karteczki ze zdaniami i zdjęcia | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Gdy domino jest gotowe, uczniowie czytają umieszczone na nim zdania na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | plenum | 18 min | |
Uczniowie siedzą na dywanie w kole. Na środku leżą trzy duże fotografie przedstawiające słuchawki, kino oraz komiksy. Uczniowie słuchają nagrania. Łapkami na muchy uderzają zdjęcia, które pasują do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | łapki na muchy | ||
Uczniowie wracają do ławek. Każdy otrzymuje kartę pracy ze zdaniami. Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach. Na tablicy cały czas wiszą ilustracje i zdania – uczniowie mogą skorzystać z tej pomocy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel wyświetla na tablicy pytanie: Was machst du gern? Pytanie nie jest łatwo czytelne – może to być lustrzane odbicie tego zdania lub zamazany tekst. Uczniowie odgadują treść. | plenum | ||
Uczniowie losują jedno zdjęcie. Zdjęcia przedstawiają czynności, o których mowa w tej lekcji. Nauczyciel podchodzi do poszczególnych uczniów i zadaje pytanie: Was machst du gern? Uczniowie odpowiadają zgodnie ze zdjęciem. | zdjęcia (czytanie, słuchanie muzyki, piłka nożna, kino, karate, wizyta u babci) | ||
Uczniowie stają w kole. Ich zadaniem jest utworzenie pytania: Was machst du gern? Każdy uczeń może powiedzieć tylko jedno słowo. Uczniowie muszą uważnie słuchać, jakiego słowa użył poprzednik. | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują kartę pracy z labiryntem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Ich zadanie polega na wyprowadzeniu skrzata z labiryntu. Gdy napotkają na rysunek, budują zdanie (Ich … gern …). | praca indywidualna | 10 min | Jeśli w klasie są tablety, uczniowie mogą wykonać zadanie w wersji elektronicznej. Jeśli brakuje sprzętu, nauczyciel drukuje labirynt z e‑materiału. Uczniowie pracują wówczas na papierze. |
Uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Osoba rzucająca zadaje pytanie: Was machst du gern? Ten, kto złapie, odpowiada na pytanie i rzuca do następnego ucznia. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające różne formy spędzania czasu wolnego (kino, piłka nożna, wizyta u babci, słuchanie muzyki, karate, czytanie komiksów). Nad galerią obrazów umieszcza napis: Was machst du gern? (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
17 min
Uczniowie podchodzą do tablicy i umieszczają pod ilustracjami magnesy. Wybór ilustracji zależy od zainteresowań danego ucznia. Nauczyciel wraz z uczniami sprawdzają, która forma spędzania czasu otrzymała najwięcej magnesów.
magnesy
ankieta preferencji na tablicy
Nauczyciel czyta pytanie: Was machst du gern? Uczniowie odgadują, co ono oznacza. Uczniowie powtarzają pytanie: osobno chłopcy i dziewczynki, a następnie wszyscy razem.
Nauczyciel prosi o przepisanie tego pytania do zeszytu. Wyjaśnia, że jest to temat lekcji.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie potrafią zbudować zdanie określające czynność na zdjęciu. W tym celu pokazuje jedną z nich i mówi: Ich spiele gern Fußball. Pokazuje kolejne i zaczyna wypowiedź: Ich … Jeśli uda się uzyskać od uczniów odpowiedź, nauczyciel umieszcza pod danym zdjęciem odpowiednie zdanie. Prosi wszystkich o powtórzenie. Jeżeli uczniowie nie potrafią budować zdań, nauczyciel prezentuje gotowe zdania i dopasowuje je do ilustracji.
Gdy wszystkie napisy znajdą się na tablicy pod ilustracjami i zostaną powtórzone/przeczytane przez uczniów, nauczyciel prosi, aby uczniowie przez 2 minuty przyglądali się im. Następnie uczniowie zamykają oczy, a nauczyciel zamienia niektóre napisy. Uczniowie sprawdzają, co się nie zgadza.
Uczniowie otrzymują małe karteczki z trzema zdaniami: Ich spiele gern Fußball. Ich fahre gern zu Oma. Ich gehe gern ins Kino. Nauczyciel prezentuje nagranie z tymi zdaniami. Uczniowie układają karteczki w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
karteczki z trzema zdaniami
Uczniowie otrzymują małe karteczki z trzema zdaniami (Ich mache gern Karate. Ich lese gern Comics. Ich höre gern Musik) oraz trzy zdjęcia ilustrujące te czynności. Zadanie polega na znalezieniu par.
karteczki ze zdaniami i zdjęcia
Faza realizacyjna
Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Gdy domino jest gotowe, uczniowie czytają umieszczone na nim zdania na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
plenum
18 min
Uczniowie siedzą na dywanie w kole. Na środku leżą trzy duże fotografie przedstawiające słuchawki, kino oraz komiksy. Uczniowie słuchają nagrania. Łapkami na muchy uderzają zdjęcia, które pasują do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
łapki na muchy
Uczniowie wracają do ławek. Każdy otrzymuje kartę pracy ze zdaniami. Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach. Na tablicy cały czas wiszą ilustracje i zdania – uczniowie mogą skorzystać z tej pomocy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca indywidualna
Nauczyciel wyświetla na tablicy pytanie: Was machst du gern? Pytanie nie jest łatwo czytelne – może to być lustrzane odbicie tego zdania lub zamazany tekst. Uczniowie odgadują treść.
plenum
Uczniowie losują jedno zdjęcie. Zdjęcia przedstawiają czynności, o których mowa w tej lekcji. Nauczyciel podchodzi do poszczególnych uczniów i zadaje pytanie: Was machst du gern? Uczniowie odpowiadają zgodnie ze zdjęciem.
zdjęcia (czytanie, słuchanie muzyki, piłka nożna, kino, karate, wizyta u babci)
Uczniowie stają w kole. Ich zadaniem jest utworzenie pytania: Was machst du gern? Każdy uczeń może powiedzieć tylko jedno słowo. Uczniowie muszą uważnie słuchać, jakiego słowa użył poprzednik.
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują kartę pracy z labiryntem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Ich zadanie polega na wyprowadzeniu skrzata z labiryntu. Gdy napotkają na rysunek, budują zdanie (Ich … gern …).
praca indywidualna
10 min
Jeśli w klasie są tablety, uczniowie mogą wykonać zadanie w wersji elektronicznej. Jeśli brakuje sprzętu, nauczyciel drukuje labirynt z e‑materiału. Uczniowie pracują wówczas na papierze.
Uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Osoba rzucająca zadaje pytanie: Was machst du gern? Ten, kto złapie, odpowiada na pytanie i rzuca do następnego ucznia.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0