Numer e‑materiału: 1.3.8.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du gern? / Co lubisz robić?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność prowadzenia rozmowy na temat spędzania czasu wolnego

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka: 1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie do rówieśnika o ulubione czynności wykonywane w czasie wolnym;

  • informuje, co lubi robić w czasie wolnym.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • uczestniczy w grze językowej;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat,

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik, które ułatwiają i pomagają w rozumieniu informacji pisanych i dźwiękowych;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • aktywizująca;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • łańcuszek;

    • zabawa na dywanie;

    • gra multimedialna;

    • karty pracy;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia;

  • napisy;

  • piłka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (domino)

Grę można wykorzystać jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające różne formy spędzania czasu wolnego (kino, piłka nożna, wizyta u babci, słuchanie muzyki, karate, czytanie komiksów). Nad galerią obrazów umieszcza napis: Was machst du gern? (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

17 min

Uczniowie podchodzą do tablicy i umieszczają pod ilustracjami magnesy. Wybór ilustracji zależy od zainteresowań danego ucznia. Nauczyciel wraz z uczniami sprawdzają, która forma spędzania czasu otrzymała najwięcej magnesów.

magnesy

ankieta preferencji na tablicy

Nauczyciel czyta pytanie: Was machst du gern? Uczniowie odgadują, co ono oznacza. Uczniowie powtarzają pytanie: osobno chłopcy i dziewczynki, a następnie wszyscy razem.

Nauczyciel prosi o przepisanie tego pytania do zeszytu. Wyjaśnia, że jest to temat lekcji.

Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie potrafią zbudować zdanie określające czynność na zdjęciu. W tym celu pokazuje jedną z nich i mówi: Ich spiele gern Fußball. Pokazuje kolejne i zaczyna wypowiedź: Ich Jeśli uda się uzyskać od uczniów odpowiedź, nauczyciel umieszcza pod danym zdjęciem odpowiednie zdanie. Prosi wszystkich o powtórzenie. Jeżeli uczniowie nie potrafią budować zdań, nauczyciel prezentuje gotowe zdania i dopasowuje je do ilustracji.

Gdy wszystkie napisy znajdą się na tablicy pod ilustracjami i zostaną powtórzone/przeczytane przez uczniów, nauczyciel prosi, aby uczniowie przez 2 minuty przyglądali się im. Następnie uczniowie zamykają oczy, a nauczyciel zamienia niektóre napisy. Uczniowie sprawdzają, co się nie zgadza.

Uczniowie otrzymują małe karteczki z trzema zdaniami: Ich spiele gern Fußball. Ich fahre gern zu Oma. Ich gehe gern ins Kino. Nauczyciel prezentuje nagranie z tymi zdaniami. Uczniowie układają karteczki w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

karteczki z trzema zdaniami

Uczniowie otrzymują małe karteczki z trzema zdaniami (Ich mache gern Karate. Ich lese gern Comics. Ich höre gern Musik) oraz trzy zdjęcia ilustrujące te czynności. Zadanie polega na znalezieniu par.

karteczki ze zdaniami i zdjęcia

Faza realizacyjna

Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Gdy domino jest gotowe, uczniowie czytają umieszczone na nim zdania na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

plenum

18 min

Uczniowie siedzą na dywanie w kole. Na środku leżą trzy duże fotografie przedstawiające słuchawki, kino oraz komiksy. Uczniowie słuchają nagrania. Łapkami na muchy uderzają zdjęcia, które pasują do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

łapki na muchy

Uczniowie wracają do ławek. Każdy otrzymuje kartę pracy ze zdaniami. Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach. Na tablicy cały czas wiszą ilustracje i zdania – uczniowie mogą skorzystać z tej pomocy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel wyświetla na tablicy pytanie: Was machst du gern? Pytanie nie jest łatwo czytelne – może to być lustrzane odbicie tego zdania lub zamazany tekst. Uczniowie odgadują treść.

plenum

Uczniowie losują jedno zdjęcie. Zdjęcia przedstawiają czynności, o których mowa w tej lekcji. Nauczyciel podchodzi do poszczególnych uczniów i zadaje pytanie: Was machst du gern? Uczniowie odpowiadają zgodnie ze zdjęciem.

zdjęcia (czytanie, słuchanie muzyki, piłka nożna, kino, karate, wizyta u babci)

Uczniowie stają w kole. Ich zadaniem jest utworzenie pytania: Was machst du gern? Każdy uczeń może powiedzieć tylko jedno słowo. Uczniowie muszą uważnie słuchać, jakiego słowa użył poprzednik.

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują kartę pracy z labiryntem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Ich zadanie polega na wyprowadzeniu skrzata z labiryntu. Gdy napotkają na rysunek, budują zdanie (Ich … gern).

praca indywidualna

10 min

Jeśli w klasie są tablety, uczniowie mogą wykonać zadanie w wersji elektronicznej. Jeśli brakuje sprzętu, nauczyciel drukuje labirynt z e‑materiału. Uczniowie pracują wówczas na papierze.

Uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Osoba rzucająca zadaje pytanie: Was machst du gern? Ten, kto złapie, odpowiada na pytanie i rzuca do następnego ucznia.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające różne formy spędzania czasu wolnego (kino, piłka nożna, wizyta u babci, słuchanie muzyki, karate, czytanie komiksów). Nad galerią obrazów umieszcza napis: Was machst du gern? (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

17 min

Uczniowie podchodzą do tablicy i umieszczają pod ilustracjami magnesy. Wybór ilustracji zależy od zainteresowań danego ucznia. Nauczyciel wraz z uczniami sprawdzają, która forma spędzania czasu otrzymała najwięcej magnesów.

magnesy

ankieta preferencji na tablicy

Nauczyciel czyta pytanie: Was machst du gern? Uczniowie odgadują, co ono oznacza. Uczniowie powtarzają pytanie: osobno chłopcy i dziewczynki, a następnie wszyscy razem.

Nauczyciel prosi o przepisanie tego pytania do zeszytu. Wyjaśnia, że jest to temat lekcji.

Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie potrafią zbudować zdanie określające czynność na zdjęciu. W tym celu pokazuje jedną z nich i mówi: Ich spiele gern Fußball. Pokazuje kolejne i zaczyna wypowiedź: Ich Jeśli uda się uzyskać od uczniów odpowiedź, nauczyciel umieszcza pod danym zdjęciem odpowiednie zdanie. Prosi wszystkich o powtórzenie. Jeżeli uczniowie nie potrafią budować zdań, nauczyciel prezentuje gotowe zdania i dopasowuje je do ilustracji.

Gdy wszystkie napisy znajdą się na tablicy pod ilustracjami i zostaną powtórzone/przeczytane przez uczniów, nauczyciel prosi, aby uczniowie przez 2 minuty przyglądali się im. Następnie uczniowie zamykają oczy, a nauczyciel zamienia niektóre napisy. Uczniowie sprawdzają, co się nie zgadza.

Uczniowie otrzymują małe karteczki z trzema zdaniami: Ich spiele gern Fußball. Ich fahre gern zu Oma. Ich gehe gern ins Kino. Nauczyciel prezentuje nagranie z tymi zdaniami. Uczniowie układają karteczki w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

karteczki z trzema zdaniami

Uczniowie otrzymują małe karteczki z trzema zdaniami (Ich mache gern Karate. Ich lese gern Comics. Ich höre gern Musik) oraz trzy zdjęcia ilustrujące te czynności. Zadanie polega na znalezieniu par.

karteczki ze zdaniami i zdjęcia

Faza realizacyjna

Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Gdy domino jest gotowe, uczniowie czytają umieszczone na nim zdania na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

plenum

18 min

Uczniowie siedzą na dywanie w kole. Na środku leżą trzy duże fotografie przedstawiające słuchawki, kino oraz komiksy. Uczniowie słuchają nagrania. Łapkami na muchy uderzają zdjęcia, które pasują do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

łapki na muchy

Uczniowie wracają do ławek. Każdy otrzymuje kartę pracy ze zdaniami. Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach. Na tablicy cały czas wiszą ilustracje i zdania – uczniowie mogą skorzystać z tej pomocy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel wyświetla na tablicy pytanie: Was machst du gern? Pytanie nie jest łatwo czytelne – może to być lustrzane odbicie tego zdania lub zamazany tekst. Uczniowie odgadują treść.

plenum

Uczniowie losują jedno zdjęcie. Zdjęcia przedstawiają czynności, o których mowa w tej lekcji. Nauczyciel podchodzi do poszczególnych uczniów i zadaje pytanie: Was machst du gern? Uczniowie odpowiadają zgodnie ze zdjęciem.

zdjęcia (czytanie, słuchanie muzyki, piłka nożna, kino, karate, wizyta u babci)

Uczniowie stają w kole. Ich zadaniem jest utworzenie pytania: Was machst du gern? Każdy uczeń może powiedzieć tylko jedno słowo. Uczniowie muszą uważnie słuchać, jakiego słowa użył poprzednik.

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują kartę pracy z labiryntem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Ich zadanie polega na wyprowadzeniu skrzata z labiryntu. Gdy napotkają na rysunek, budują zdanie (Ich … gern).

praca indywidualna

10 min

Jeśli w klasie są tablety, uczniowie mogą wykonać zadanie w wersji elektronicznej. Jeśli brakuje sprzętu, nauczyciel drukuje labirynt z e‑materiału. Uczniowie pracują wówczas na papierze.

Uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Osoba rzucająca zadaje pytanie: Was machst du gern? Ten, kto złapie, odpowiada na pytanie i rzuca do następnego ucznia.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec