Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.14.4
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: In den Fängen einer Sekte/W szponach sekty
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+
Cel ogólny lekcji:
umiejętność wypowiadania się na temat zagrożeń i sposobu działania sekt.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
analizuje sposób działania sekt i werbowania nowych członków;
wymienia główne cechy organizacji o charakterze sekt;
formułuje wypowiedź pisemną, w której przestrzeże przed wstąpieniem do podejrzanej wspólnoty.
Cele motywacyjne
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście (w formie np. anegdoty, opowiadania, rymowanki), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia), tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców;
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna).
Metody, techniki i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, wyjaśnianie;
eksponująca: film;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI
a) Faza wprowadzająca
Minimum 2 tygodnie wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na 2‑3 grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie w języku niemieckim krótkiego (3‑4- minutowego) filmu/animacji na temat sekt. Ćwiczenie to wymaga przydzielenia konkretnych zadań obejmujących: przygotowanie treści w języku niemieckim, zrobienie montażu, podział ewentualnych ról, zastosowanie efektów animacji i dźwięku.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podjęli w filmie próbę zdefiniowania, czym jest sekta, jak działa, jak werbuje nowych członków, jaki jest jej cel. Forma filmu jest dowolna i zależy tak naprawdę od kompetencji językowych uczniów, ich chęci oraz pomysłowości: wywiad, rozmowa, animacja, animowane zdjęcia z podpisami, głos z offu itp.
Uczniowie prezentują swoje filmy, a nauczyciel podsumowuje ich prace pod kątem merytorycznym oraz językowym, wskazując na ciekawe spostrzeżenia, trafne uwagi, ale również uzupełnia słownictwo, tworząc na tablicy niezbędny słowniczek, np:
die Sekte | einer Sekte beitreten | der Sektenmitglied | die Gemeinschaft | die Psychomanipulation |die Psychogruppe | das Meditationstreffen | der Sektenführer | die Anfälligkeit |manipulieren | anwerben | einschüchtern …
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z listami czytelników do redakcji, sprawdzenie zrozumienia tekstu za pomocą zadań, znalezienie pasujących odpowiedzi. Zwraca również uwagę na powtarzane w tej lekcji zagadnienie gramatyczne.
Uczniowie zapoznani z tematyką oraz słownictwem z pewnością świetnie poradzą sobie na tym etapie: zarówno podczas czytania, jak i sprawdzania stopnia zrozumienia tekstu.
Nauczyciel zapisuje na tablicy pojęcie die Sekte i prosi uczniów, aby sformułowali w języku niemieckim pytania, które dotyczą sekt i ich działalności.
Uczniowie formułują pytania, nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie prosi, aby uczniowie w małych grupach (3–4‑osobowych) spróbowali na nie odpowiedzieć w punktach, tworząc mapę myśli.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie w grupach porównali swoje mapy myśli z mapą przedstawiona w materiale.
Uczniowie porównują swoje mapy, następnie zaznaczają w parach zdania odnoszące się do sekt (Übung 2 z sekcji Mapa pojęć) oraz tłumaczą fragmenty zdań w Übung 3. W razie wątpliwością proszą o pomoc nauczyciela.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach piszą wypowiedź na temat stanu emocjonalnego oraz cech osobowościowych osób, które łatwiej jest zwerbować w szeregi sekty. W razie wątpliwości pytają nauczyciela. Następnie prezentują swoje wypowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie piszą e‑mail do koleżanki, w którym przestrzegają ją przed sektą i opisują, na co powinna zwrócić uwagę (Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie przygotowują na karteczkach slogany/hasła, co zrobić, aby uchronić się przed przynależnością do sekty, hasła zostają zawieszone przed lekcją w klasie;
w trakcie lekcji: usystematyzowanie wiedzy na temat sekt, ruchów religijnych czy ideologicznych o charakterze sekt; uczniowie wybierają sobie jedną z sekt i przygotowują wywiad z członkiem sekty, wcielają się w rolę repertora i członka sekty, wywiady w formie dramy zostają zaprezentowane na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego obszaru tematycznego: ideologie/religie/ruchy religijne, uczniowie przygotowują pytania dotyczące tematu na karteczkach, które wrzucają do wspólnego pojemnika; na początku następnej lekcji uczniowie, wchodząc do klasy, losują pytanie i udzielają na nie odpowiedzi.