Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Względność równoczesności |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education) - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe |
Metody nauczania: | wykład problemowy, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca zespołowa, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | grafika i filmy ilustrujące różne koncepcje równoczesności (np. https://youtu.be/C2VMO7pcWhg), zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | rzutnik, ekran |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pytanie nauczyciela:
| |
Faza realizacyjna: | |
1. Analiza równoczesności zdarzeń zgodnie z założeniami absolutnego czasu. Wniosek: Ponieważ czas jest absolutny, to zdarzenia są równoczesne, jeżeli zachodzą w tej samej chwili czasu absolutnego. 2. Analiza założeń Szczególnej Teorii Względności. 3. Ilustracja konsekwencji założeń niezależności prędkości światła od układu odniesienia. 4. Analiza równoczesności zdarzeń w różnych układach odniesienia zgodnie z założeniami STW, na przykładzie „Pociągu Einsteina”. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu zweryfikowania osiągniętych celów, uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o względności równoczesności uczniowie rozwiązują zadania: 2, 4, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film może być wykorzystany przy powtarzaniu wiadomości i na innych lekcjach na temat Szczególnej Teorii Względności. |