Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zróżnicowanie średniej wielkości gospodarstw w wybranych państwach świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
Cele kształcenia
I. Wiedza geograficzna.
Poznawanie terminologii geograficznej.
3) Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
III. Kształtowanie postaw.
Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.
Treści nauczania:
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, leśnictwo, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:
1) wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie średniej wielkości gospodarstw rolnych i wskazuje jego miejsce wśród czynników rozwoju rolnictwa,
porównuje państwa o różnych wartościach średniej wielkości gospodarstw rolnych i wskazuje przyczyny takiego zróżnicowania,
ocenia wpływ średniej wielkości gospodarstwa rolnego na wydajność rolnictwa.
Strategie/metody/techniki nauczania: metoda projektu, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Karta pracy (w załączeniu).
Bibliografia:
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2001.
Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.
Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 11, Rolnictwo i leśnictwo, Wyd. Kurpisz, Warszawa 1998.
Grigg D.B., The agricultural systems of the world. An evolutionary approach, Cambridge University Press, Cambridge 2002.
Kuciński K., Geografia ekonomiczna, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
World Census of Agriculture in 2000, Rzym 2013.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
• Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
• Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
• Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie i przypomnienie wiadomości na temat czynników pozaprzyrodniczych rozwoju rolnictwa; nauczyciel sygnalizuje na koniec, że dziś zwrócą szczególną uwagę na strukturę agrarną, a zwłaszcza na strukturę wielkościową gospodarstw rolnych.
• Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna:
• Nauczyciel zadaje pytanie, z jakich źródeł geograficznych należy skorzystać, żeby otrzymać informacje dotyczące powierzchni i liczby gospodarstw rolnych. W ten sposób inicjuje burzę mózgów.
• Następnie prosi uczniów o przeczytanie wstępu e‑materiału (na swoich tabletach lub poprzez wyświetlenie go na tablicy multimedialnej), w którym opisano jedno z takich źródeł.
• Kontynuując dyskusję, zadaje pytanie: Które gospodarstwa – duże czy małe – bardziej opłaca się prowadzić rolnikowi? W razie potrzeby naprowadza uczniów metodą storytelling.
• W kolejnym etapie dzieli uczniów na pięć drużyn. Prosi, żeby każda z nich przeczytała blok główny e‑materiału. Zadaniem każdego członka drużyny jest zapamiętanie jak najwięcej informacji. Nauczyciel może zasugerować, żeby podczas czytania lider zarządził, żeby każdy z członków zespołu skupił się w szczególności na jednym, wybranym przez lidera fragmencie.
• W tym czasie nauczyciel rozdaje każdej grupie wydrukowaną na dużym formacie (na przykład A3) mapę konturową świata (załącznik 1), a także porozcinane paski przedstawiające strukturę powierzchniową gospodarstw rolnych w różnych krajach świata (Uwaga: należy wyciąć je tak, żeby uczniowie, nie wiedzieli, o jaki kraj chodzi, a każdy pasek stanowił osobną część; załącznik 2; potrzebny jest klej).
• Gdy wszystkie grupy skończą czytać, nauczyciel prosi, żeby przyporządkowali schematy struktury wielkościowej gospodarstw rolnych do odpowiednich krajów na mapie. Ich zadaniem jest nałożyć je (na razie przez przyklejania) w odpowiednie miejsce na mapie. W tym czasie nie mogą używać tabletów – mają za zadanie sugerować się tym, co przeczytali i zapamiętali.
• Po skończonej pracy nauczyciel sprawdza zadanie. Omawia i wyjaśnia dobre lub złe wybory. W tym czasie może na tablicy multimedialnej wyświetlić pełny schemat. Uczniowie mogą wówczas przykleić elementy do mapy.
• W drugiej części lekcji odbywa się rozmowa na temat związku struktury wielkościowej gospodarstw rolnych ze średnią powierzchnią gospodarstwa rolnego. Nauczyciel zadaje pytanie, które z krajów mają największą, a które największą średnią powierzchnię gospodarstw rolnych. W razie kłopotów z udzieleniem na nie odpowiedzi (lub też w celu wzbogacenia dyskusji) prosi, żeby każdy z uczniów zapoznał się z multimedium bazowym. Uczeń wówczas może odczytać z wykresów dokładne wartości tego parametru dla rożnych krajów świata.
• Nauczyciel prosi o wykonanie kilku ćwiczeń z e‑materiału. Uczniowie mogą wykonywać je indywidualnie na swoich tabletach lub nauczyciel może zapraszać chętne osoby do tablicy multimedialnej.
Faza podsumowująca:
• Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela.
• Ocena aktywności, a także poprawności i estetyki wykonanych map. Mapy mogą być powieszone w klasopracowni lub uczniowie mogą zabrać je ze sobą do domu.
• Przypomnienie celów zajęć.
• Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa:
• Zadanie pracy domowej w postaci dokończenia ćwiczeń zawartych w e‑materiale i sprawdzenie w różnych źródłach, jak wygląda struktura wielkościowa gospodarstw rolnych w Polsce. Nauczyciel może podać przykładową literaturę, którą zmieszczono wyżej.
• Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie podczas lekcji poświęconych porównywania struktury użytków rolnych świata (zakres podstawowy: X. 2).