Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.11.2
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich habe ein Gipsbein / Mam nogę w gipsie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności relacjonowania na temat chorób i ich objawów i leczenia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dopasuje zalecenia lekarskie do dolegliwości;
stworzy wpis na blogu dotyczący problemów ze złamaną nogą;
opowie o dolegliwościach i zaleceniach lekarskich.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim), wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: opis, praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – techniki: metoda problemowa, metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć uczniowie proszeni są o przeczytanie tematu lekcji i przyjrzenie się zdjęciu. Nauczyciel zachęca uczniów, aby spontanicznie podawali swoje skojarzenia wywołane przez sytuację na obrazku. Podawane przez uczniów wyrazy i zwroty nauczyciel zapisuje na tablicy w formie mapy myśli. Na tym etapie wprowadza wyrażenia: ein Gipsbein haben i auf Krücken laufen.
Uczniowie zapoznają się z tekstem „Czy wiesz, że ...”. Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, w jaki sposób przekazujemy w języku niemieckim, że boli nas gardło.
b) Faza realizacyjna:
Po przeczytaniu tekstu uczniowie pracują w parach. Po wykonaniu zadań na rozumienie porównują swoje rozwiązania. Kwestie niejasne wyjaśniane są na forum klasy. Nauczyciel odnosi się do ostatniego zdania z tekstu: Ich will nicht in Jogginghosen herumlaufen. Kann mir jemand Tipps geben? i dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Każda grupa otrzymuje kartkę podzieloną na pięć pól (Platzdeckchen/placemat). Każdy z uczniów ma zapisać na niej swój pomysł, odpowiadając na pytanie, co autorka bloga może zrobić, aby nie nosić spodni od dresu. Uczniowie omawiają swoje pomysły w grupach, a najlepszy z nich jest prezentowany na forum klasy.
Nauczyciel przygotowuje plakat formatu A3, na którym zapisane są najważniejsze zwroty występujące w dialogach, np.: Was fehlt dir? Seit wann hast du diese Beschwerden?/Ich habe Husten/Bauchschmerzen/Halsschmerzen .../Du sollst...
Po wysłuchaniu dialogów w części Plik audio i utrwaleniu słownictwa, uczniowie odgrywają w parach podobne scenki. W przypadku trudności odwołują się do zaprezentowanych na plakacie słów i zwrotów (scaffolding). Kilka par prezentuje swoje scenki na forum.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Przed nimi leżą karteczki z przykładami różnych dolegliwości: Ich habe Fieber./Ich habe Bauchschmerzen./Ich habe Halsschmerzen./Mein Bein ist gebrochen itp. Na karteczkach powinny znaleźć się wszystkie dolegliwości wprowadzone w materiale tej lekcji. Jeden uczeń losuje karteczkę, przedstawia innym swoją dolegliwość. Pozostali uczniowie udzielają porad: Du sollst... Kto udzieli najlepszej/najsensowniejszej lub najzabawniejszej porady otrzymuje punkt. Wygrywa uczeń, który zebrał najwięcej punktów.
W ramach ewaluacji lekcji uczniowie odpowiadają na pytania: Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło? Czego chcę się jeszcze na ten temat dowiedzieć?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: w celu zapoznania się z tematyką lekcji można zachęcić uczniów do wysłuchania pliku audio przed lekcją;
w trakcie lekcji: wykorzystanie pliku audio jako wzoru do zaprezentowania własnych scenek dotyczących rozmów na temat różnych dolegliwości;
po lekcji: należy zachęcić uczniów do kilkukrotnego odtwarzania dialogów i powtarzania wybranych fraz; dzięki temu uczniowie będą ćwiczyć poprawną wymowę i intonację oraz utrwalą ćwiczone podczas lekcji zwroty.