Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Produkty oddychania tlenowego

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
3. Oddychanie komórkowe. Uczeń:
2) określa na podstawie analizy schematu przebiegu glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, substraty i produkty tych procesów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
5. Pozyskiwanie energii użytecznej biologicznie. Uczeń:
2) analizuje na podstawie schematu przebieg glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, wyróżnia substraty i produkty tych procesów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz etapy oddychania tlenowego w komórce.

  • Wskażesz, w jaki sposób można potwierdzić wydzielanie dwutlenku węgla przez kiełkujące nasiona.

  • Wyróżnisz substraty oraz produkty oddychania tlenowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • praca z filmem;

  • prezentacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Trzy dni przed przeprowadzeniem doświadczenia uczniowie sieją nasiona rzeżuchy na wilgotnej wacie i pozostawiają je w ciepłym, nasłonecznionym miejscu.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Produkty oddychania tlenowego”. Prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zawartymi w sekcjach „Przeczytaj” oraz z multimedium w sekcji „Film”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
    – Które organizmy mogą oddychać tlenowo? Jaki to ma związek z kiełkowaniem?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z e‑materiałem – prezentacja. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół otrzymuje zagadnienia do opracowania na podstawie wiadomości zawartych w e‑materiale oraz innych źródeł:
    – grupa I – glikoliza;
    – grupa II – reakcja pomostowa;
    – grupa III – cykl Krebsa;
    – grupa IV – łańcuch oddechowy.
    Uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje. Na koniec cała klasa wybiera najlepszą prezentację, tzn. taką, która w najciekawszy sposób omówiła dane zagadnienie.

  2. Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL‑l)”). Nauczyciel informuje uczniów, że w szkolnym laboratorium przeprowadzą badanie dotyczące wydzielania dwutlenku węgla przez kiełkujące nasiona rzeżuchy. Przypomina podstawowe zasady BHP. Jeśli w szkole nie ma warunków do przeprowadzenia doświadczenia, uczniowie wykonują je w wirtualnym laboratorium. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie zgodnie z instrukcją zamieszczoną w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑l)”. Rozwiązują problem badawczy i weryfikują hipotezę; na podstawie obserwacji zapisują wyniki i wyciągają wnioski.

  3. Praca z drugim multimedium („Film”). Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie nr 1 do filmu (w którym mają za zadanie wyjaśnić, jaki związek chemiczny powoduje mętnienie wody wapiennej) i porównują odpowiedź z osobą z pary.

  4. Uczniowie w parach wykonują polecenie nr 2: projektują inne doświadczenie pozwalające wykryć produkty oddychania tlenowego. Chętne zespoły przedstawiają swoje pomysły na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
    – W jaki sposób można potwierdzić wydzielanie dwutlenku węgla przez kiełkujące nasiona?

Praca domowa:

  1. Dla chętnych: Uczniowie wykonują doświadczenie zaplanowane w odpowiedzi na polecenie nr 2 do filmu.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑l)” do podsumowania lekcji.