Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.5.2
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ein Tag mit einem Influencer / Dzień z influencerem
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania dnia codziennego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze przebieg dnia influencera;
sformułuje pytania do swojego ulubionego influencera;
wyjaśni, co robi jego ulubiony influencer.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
jest nagradzany za proces i postęp;
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;
odczuwa radość z możliwości stworzenia zadania dla innych uczniów;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczestniczy w grze/zabawie językowej;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca - gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupach,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat życia influencera.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniku. Nauczyciel wyjaśnia nowe zwroty/wyrazy, odpowiada na pytania uczniów. Następnie na karteczkach wypisuje wszystkie godziny, które wystąpiły w tekście. Uczniowie losują karteczki, opowiadają, co o tej porze robił influencer.
Uczniowie ustawiają się w rzędzie obok siebie według godzin i przedstawiają na forum klasy dzień z życia influencera.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, zadania typu: wybierz prawidłową odpowiedź, prawda‑fałsz, uzupełnij.
Uczniowie powtarzają wcześniej poznaną zasadę stosowania i używania czasowników rozdzielnie złożonych.
W Pliku audio uczniowie wykonują polecenia pogłębiające poruszoną już w tekście źródłowym tematykę i utrwalają słownictwo oraz struktury gramatyczne.
W części Sprawdź się w Aufgabe 1, 2 i 3 uczniowie utrwalają poznane czasowniki poprzez zabawę w krzyżówkę i łączenie w pary. W Aufgabe 4 uczeń rozwija sprawność słuchania, uzupełniając tekst na podstawie nagrania. Aufgabe 5 sprawdza umiejętność zastosowania gramatyki w zdaniach.
c) Faza podsumowująca:
W Aufgabe 7 uczniowie mają za zadanie utworzenie pytań do swojego ulubionego influencera, które prezentują na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności.
Praca domowa:
Uczniowie opisują dzień influencera (Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; Uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka.
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); Uczniowie przygotowują wywiad ze znanym lub ze swoim ulubionym influencerem. Wywiady prezentują na forum klasy.
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0