Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.7.1
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Auf der Post / Na poczcie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność reagowania językowego w urzędzie pocztowym.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencja w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia rodzaje listów i przesyłek pocztowych;
podaje ceny znaczków pocztowych w języku niemieckim;
wykorzystuje poznane zwroty do uzyskania informacji na poczcie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń za pomocą wskazówek i sugestii językowych oraz pozajęzykowych.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
praktyczna – odgrywanie ról, praca z nagraniem dźwiękowym, praca z materiałem autentycznym (kartka pocztowa, zdjęcia, nagrania);
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom tradycyjne kartki pocztowe i zadaje pytania: Was ist das? Wer von euch schickt noch Postkarten und an wen? Uczniowie odpowiadają.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w zespołach trzyosobowych. Aby utworzyć zespoły losowo, nauczyciel przygotowuje pewną liczbę pocztówek, rozcinając je na trzy części. Zespół będą tworzyli ci uczniowie, którzy wylosują części tej samej pocztówki.
Uczniowie zapoznają się w zespołach z cennikiem usług pocztowych w Niemczech w części Przeczytaj. Następnie tworzą podobny cennik usług pocztowych w Polsce. W tym celu wykorzystują zasoby Internetu.
Uczniowie w parach wykonują Übung 1, 2 w części Przeczytaj (zaznaczają prawidłową odpowiedź i uzupełniają dialog podanymi wyrażeniami). Następnie tworzą w parach własny dialog na podstawie Übung 2, wykorzystując różne informacje zawarte w cenniku w części Przeczytaj i zamieniając się rolami klienta oraz pracownika poczty. W celu utrwalenia słownictwa uczniowie samodzielnie wykonują Übung 3 w części Przeczytaj (dopasowanie podpisów do ilustracji).
Uczniowie w zespołach tworzą pytania dotyczące usług pocztowych w Polsce. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom w formułowaniu pytań. Pytania, np.Was kostet eine Briefmarke für eine Postkarte von Polen nach Deutschland? Was kostet ein Paket nach Deutschland?, zadawane są przez każdy zespół członkom innej grupy.
Nauczyciel przygotowuje puste kartki pocztowe/koperty dla każdego ucznia. Każdy uczeń adresuje kartkę pocztową/kopertę do koleżanki lub kolegi z ławki. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, porównują zapisy zaadresowanej kartki z przykładem na ilustracji interaktywnej oraz wykonują Übung 1, 2 i 3 w części Ilustracja interaktywna. Zapoznają się z ilustracją interaktywną i zaznaczają poprawne odpowiedzi, następnie łączą w pary wyrażenia w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami oraz uzupełniają tekst brakującymi wyrazami. W celu utrwalenia słownictwa wykonują także ćwiczenia z części Sprawdź się (Aufgabe 1–6). Uczniowie łączą w pary niemieckie wyrazy, związane z adresowaniem koperty, z ich polskimi odpowiednikami, dopasowują rodzajniki do rzeczowników, rozwiązują krzyżówkę. Następnie, pracując w parach, przyporządkowują ceny wyrażone liczebnikiem i słownie, układają w kolejności elementy zapisu adresu oraz słuchają nagrania audio (adres) i wypełniają informacjami z nagrania brakujące dane w tekście.
c) Faza podsumowująca:
Każda z par uczniów siedzących w tej samej ławce otrzymuje karteczki, na których w języku polskim opisane są reakcje językowe, np.: Powiedz, że chcesz wysłać paczkę. / Poproś o znaczek na list zagraniczny. / Zapytaj, ile kosztuje paczka do 10 kg. / Zapytaj, ile kosztuje standardowy list krajowy. Na każdej karteczce obok opisu reakcji w języku polskim znajduje się propozycja rozwiązania.
Przykład:
Zapytaj, ile kosztuje paczka do 10 kg.
Was kostet ein Paket bis 10 Kilo?Każda z par powinna otrzymać przynajmniej 8 karteczek z opisem różnych reakcji językowych. Uczniowie losują karteczki. Jeden uczeń czyta zadanie po polsku. Drugi uczeń reaguje w języku niemieckim. Jeśli zrobi błąd, uczeń, który ma poprawne rozwiązanie, poprawia jego wypowiedź. Następnie drugi uczeń losuje karteczkę z opisem reakcji językowej itd.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: kupują kartki pocztowe lub robią je sami z kawałka papieru technicznego na wzór kartki pocztowej. Ich zadanie polega na zaadresowaniu kartki do fikcyjnej osoby.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: można polecić uczniom, aby zapoznali się z ilustracją interaktywną już przed lekcją i wykonali ćwiczenia do tego multimedium; dzięki temu praca na lekcji będzie przebiegała sprawniej i będzie można poświęcić więcej czasu na produkcję językową;
w trakcie lekcji: jeśli uczniowie nie zapoznali się z ilustracją interaktywną przed lekcją, można wykorzystać to multimedium do pracy własnej uczniów; uczniowie przyglądają się ilustracji i czytają informacje, a następnie wykonują ćwiczenia do multimedium, pracując w parach; uczniowie porównują i omawiają swoje rozwiązania; w przypadku trudności proszą o pomoc nauczyciela;
po lekcji: materiał z ilustracji interaktywnej można wykorzystać jako wzór do wykonania pracy domowej, w której uczeń w sposób świadomy porówna realia polskie i niemieckie, np. wygląd zaadresowanej koperty, ceny, zapisy kodu pocztowego, adresu, na podstawie dwóch zaadresowanych kartek pocztowych znalezionych w Internecie bądź materiałów własnych.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0