Scenariusz

Autor:

Learnetic SA

Temat zajęć:

Domowe ogródki i rośliny uprawne

Grupa docelowa:

Szkoła podstawowa, przyroda

Ogólny cel kształcenia:

Zapoznanie uczniów z podstawowymi roślinami pola uprawnego i ogrodu oraz ich znaczeniem dla człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się;

Cele (szczegółowe) operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje i nazywa popularne rośliny uprawne;

  • ocenia pozytywny wpływ ogródków przydomowych i działkowych na środowisko;

  • omawia korzyści płynące z samodzielnej uprawy roślin;

  • wyjaśnia zasady prawidłowego przesadzania rośliny.

Metody/techniki kształcenia:

  • pogadanka

  • dyskusja

Formy organizacji pracy:

  • indywidualna

  • grupowa

Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki:

Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne będą:

  • ziemia ogrodowa;

  • doniczki (jedna doniczka na grupę);

  • konewka;

  • małe sadzonki ziół (bazylia, tymianek, oregano, rozmaryn);

  • różne warzywa i owoce (krajowe i cytrusowe), zioła oraz przyprawy.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji.

  3. Informuje uczniów, że podczas lekcji będą prowadzić dyskusję na temat roślin, które można uprawiać w ogrodzie oraz zapowiada projekcję filmu na temat ogródków domowych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozstawia na środku sali jeden stół , na którym uczniowie rozkładają przyniesione warzywa i owoce.

  2. W pierwszej kolejności nauczyciel prosi, by uczniowie posegregowali je na dwie grupy. Nauczyciel z każdej grupy roślin wskazuje kolejno warzywa, potem owoce, pytając uczniów o ich nazwy i prosząc o wskazanie miejsca, z którego pochodzą. Nauczyciel wyjaśnia uczniom terminy: „warzywo”, „owoc” oraz „jarzyna”.

  3. Następnie prosi, by uczniowie odłożyli na bok te rośliny, których uprawa nie jest możliwa w naszym kraju i wyjaśnili, jaki jest tego powód.

  4. Następnie uczniowie samodzielnie formułują definicję ogrodu, wymieniają jego rodzaje i wskazują miejsca, gdzie można go założyć.

  5. Uczniowie oglądają pierwszą część filmu, z którego dowiadują się o roślinach uprawianych w ogrodzie (w tym o roślinach okopowych). Poznają też zwierzęta zamieszkujące ogród.

  6. Nauczyciel zatrzymuje film i zadaje uczniom pytania:

    • Czym jest włoszczyzna i co wchodzi w jej skład?

    • Jakie pożyteczne zwierzęta można spotkać w ogrodzie?

    • Które rośliny są okopowe?

  7. Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś zioła. Prosi o podanie kilku ich przykładów i możliwości ich zastosowania.

  8. Uczniowie oglądają dalszą część filmu, z której dowiadują się, jak właściwie przesadzać sadzonkę, jakie zioła można wykorzystać do gotowanych potraw oraz do jakich różnych celów człowiek wykorzystuje rośliny.

  9. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup otrzymuje jedną sadzonkę, którą musi przesadzić do większej doniczki oraz odpowiednią ilość ziemi. Uczniowie wykonują zadanie zgodnie z instrukcją z filmu. Przesadzone i podlane sadzonki ustawiają na parapecie w sali lekcyjnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.

  2. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

  3. Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę „Podsumowanie”.

Praca domowa:

  1. Jakie znasz sposoby wykorzystania roślin uprawnych? Wybierz jedną roślinę i opisz ją w kilku zdaniach.

  2. Podaj trzy przykłady roślin, które są wykorzystywane przez człowieka w różnych dziedzinach jego życia. Odpowiedź uzasadnij jednym zdaniem.

mbf4db2825567034b_1

Metryczka

Tytuł

Domowe ogródki i rośliny uprawne

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego materiał się odnosi

4.11. Domowy ogródek

Przedmiot

Przyroda

Etap edukacyjny

Szkoła podstawowa

Podstawa programowa

Uczeń:

  • podaje przykłady roślin i zwierząt hodowanych przez człowieka, w tym w pracowni przyrodniczej i wymienia podstawowe zasady opieki nad nimi.

Nowa podstawa programowa

Uczeń:

  • obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka.

Kompetencje kluczowe

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

  • rozpoznanie i nazwanie popularnych roślin uprawnych;

  • wskazanie pozytywnego wpływu ogródków przydomowych i działkowych na środowisko;

  • wskazanie korzyści płynących z samodzielnej uprawy roślin;

  • wyjaśnienie zasad prawidłowego przesadzania rośliny.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140167/v/latest/t/student-canon/m/iou5AYsFYb#iou5AYsFYb_d5e95