Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor:
Learnetic SA
Temat zajęć:
Domowe ogródki i rośliny uprawne
Grupa docelowa:
Szkoła podstawowa, przyroda
Ogólny cel kształcenia:
Zapoznanie uczniów z podstawowymi roślinami pola uprawnego i ogrodu oraz ich znaczeniem dla człowieka.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele (szczegółowe) operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje i nazywa popularne rośliny uprawne;
ocenia pozytywny wpływ ogródków przydomowych i działkowych na środowisko;
omawia korzyści płynące z samodzielnej uprawy roślin;
wyjaśnia zasady prawidłowego przesadzania rośliny.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
dyskusja
Formy organizacji pracy:
indywidualna
grupowa
Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki:
Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne będą:
ziemia ogrodowa;
doniczki (jedna doniczka na grupę);
konewka;
małe sadzonki ziół (bazylia, tymianek, oregano, rozmaryn);
różne warzywa i owoce (krajowe i cytrusowe), zioła oraz przyprawy.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji.
Informuje uczniów, że podczas lekcji będą prowadzić dyskusję na temat roślin, które można uprawiać w ogrodzie oraz zapowiada projekcję filmu na temat ogródków domowych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozstawia na środku sali jeden stół , na którym uczniowie rozkładają przyniesione warzywa i owoce.
W pierwszej kolejności nauczyciel prosi, by uczniowie posegregowali je na dwie grupy. Nauczyciel z każdej grupy roślin wskazuje kolejno warzywa, potem owoce, pytając uczniów o ich nazwy i prosząc o wskazanie miejsca, z którego pochodzą. Nauczyciel wyjaśnia uczniom terminy: „warzywo”, „owoc” oraz „jarzyna”.
Następnie prosi, by uczniowie odłożyli na bok te rośliny, których uprawa nie jest możliwa w naszym kraju i wyjaśnili, jaki jest tego powód.
Następnie uczniowie samodzielnie formułują definicję ogrodu, wymieniają jego rodzaje i wskazują miejsca, gdzie można go założyć.
Uczniowie oglądają pierwszą część filmu, z którego dowiadują się o roślinach uprawianych w ogrodzie (w tym o roślinach okopowych). Poznają też zwierzęta zamieszkujące ogród.
Nauczyciel zatrzymuje film i zadaje uczniom pytania:
Czym jest włoszczyzna i co wchodzi w jej skład?
Jakie pożyteczne zwierzęta można spotkać w ogrodzie?
Które rośliny są okopowe?
Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś zioła. Prosi o podanie kilku ich przykładów i możliwości ich zastosowania.
Uczniowie oglądają dalszą część filmu, z której dowiadują się, jak właściwie przesadzać sadzonkę, jakie zioła można wykorzystać do gotowanych potraw oraz do jakich różnych celów człowiek wykorzystuje rośliny.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup otrzymuje jedną sadzonkę, którą musi przesadzić do większej doniczki oraz odpowiednią ilość ziemi. Uczniowie wykonują zadanie zgodnie z instrukcją z filmu. Przesadzone i podlane sadzonki ustawiają na parapecie w sali lekcyjnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.
Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę „Podsumowanie”.
Praca domowa:
Jakie znasz sposoby wykorzystania roślin uprawnych? Wybierz jedną roślinę i opisz ją w kilku zdaniach.
Podaj trzy przykłady roślin, które są wykorzystywane przez człowieka w różnych dziedzinach jego życia. Odpowiedź uzasadnij jednym zdaniem.
Metryczka
Tytuł
Domowe ogródki i rośliny uprawne
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego materiał się odnosi
4.11. Domowy ogródek
Przedmiot
Przyroda
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa
Podstawa programowa
Uczeń:
podaje przykłady roślin i zwierząt hodowanych przez człowieka, w tym w pracowni przyrodniczej i wymienia podstawowe zasady opieki nad nimi.
Nowa podstawa programowa
Uczeń:
obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka.
Kompetencje kluczowe
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
rozpoznanie i nazwanie popularnych roślin uprawnych;
wskazanie pozytywnego wpływu ogródków przydomowych i działkowych na środowisko;
wskazanie korzyści płynących z samodzielnej uprawy roślin;
wyjaśnienie zasad prawidłowego przesadzania rośliny.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140167/v/latest/t/student-canon/m/iou5AYsFYb#iou5AYsFYb_d5e95