Numer e‑materiału: 1.2.13.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Alles klar? / Wszystko w porządku?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania o rodzinie

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
13) świat baśni i wyobraźni.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa członków rodziny;

  • formułuje pytanie, czy wszystko w porządku.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • grupowanie słów według kategorii;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • gra domino,

  • zabawa KIM.

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra dydaktyczna - domino),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcia,

  • karty pracy,

  • klej.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Uczniowie wykonują ilustracje do domina. Uczniowie mogą rozszerzyć grę o nowe klocki domino. Na następnych zajęciach domino można wykorzystać do powtórzenia materiału i jako rozgrzewkę.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

plenum

18 min

Nauczyciel zapisuje na tablicy: Meine Familie. Prosi uczniów o podanie skojarzeń i zapisuje je również na tablicy w formie asocjogramu.

W toku lekcji asocjogram można uzupełniać.

Nauczyciel prezentuje dialog z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie wskazują, które z wyrazów z asocjogramu usłyszeli w dialogu. Jeśli usłyszeli nowy wyraz, którego asocjogram nie zawiera, nauczyciel ją uzupełnia.

Nauczyciel pyta, co robią Ben i Lea. Uczniowie wybierają jedną z trzech możliwości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel wyświetla zdjęcia na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ochotnicy zgłaszają się i nazywają członków rodziny.

Każda para uczniów otrzymuje dużą ilustrację oraz małe karteczki z nazwami członków rodziny (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Ich zadaniem jest przyklejenie karteczki w odpowiednim miejscu.

praca w parach

karta pracy: rysunek i słówka na karteczkach, klej

Każda para otrzymuje kartę pracy z nazwami członków rodziny. Uczniowie wpisują wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

karta pracy

Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Ich zadaniem jest wskazanie niemieckiego odpowiednika pytania: Czy wszystko w porządku?

plenum

Wszyscy powtarzają chórem: Alles klar? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w parach w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Po skończonej grze uczniowie (w razie potrzeby z pomocą nauczyciela) uzupełniają mapę myśli.

praca w parach

12 min

Uczniowie słuchają nagrania i układają obrazki w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Zadanie ma na celu pogłębienie umiejętności rozumienia ze słuchu oraz oswojenie z nowym słownictwem. Uczniowie porównują swoje odpowiedzi i ewentualnie nawzajem je sobie korygują.

obrazki

Uczniowie grają w parach w jednorękiego bandytę (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Jeśli jest taka możliwość, grają na tabletach. Jeśli nie ma wystarczająco dużo urządzeń, nauczyciel może przygotować analogową wersję gry (na papierze).

Nauczyciel prosi, by uczniowie zadawali sobie nawzajem pytanie: Czy wszystko w porządku? Kontroluje ich pracę i w razie potrzeby udziela pomocy.

Faza podsumowująca

Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Skreślają wyraz, który nie pasuje do pozostałych. Nauczyciel może dodatkowo poprosić ich o przetłumaczenie słownictwa z ćwiczenia i wytłumaczenie, na jakiej zasadzie podjęli decyzję o wykreśleniu konkretnego wyrazu.

praca w parach

15 min

karta pracy

Uczniowie grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Nazywają na zmianę członków rodziny widocznych na obrazkach. Najpierw jedna osoba z pary, a potem druga.

Uczniowie oglądają obrazek i formułują pytanie: Alles klar? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Wypowiadają je na głos.

Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcia członków rodziny. Uczniowie zamykają oczy. Znika jedno zdjęcie. Uczniowie mówią, którego członka rodziny brakuje. Na koniec prosi ich o podsumowanie lekcji i żegna się z nimi.

plenum

zabawa KIM

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

plenum

18 min

Nauczyciel zapisuje na tablicy: Meine Familie. Prosi uczniów o podanie skojarzeń i zapisuje je również na tablicy w formie mapy myśli.

W toku lekcji mapę myśli można uzupełniać.

Nauczyciel prezentuje dialog z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie wskazują, które ze słówek z mapy myśli usłyszeli w dialogu. Jeśli usłyszeli nowy wyraz, którego mapa myśli nie zawiera, nauczyciel ją uzupełnia.

Nauczyciel pyta, co robią Ben i Lea. Uczniowie wybierają jedną z trzech możliwości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel wyświetla zdjęcia na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ochotnicy zgłaszają się i nazywają członków rodziny.

Każda para uczniów otrzymuje dużą ilustrację oraz małe karteczki z nazwami członków rodziny (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Ich zadaniem jest przyklejenie karteczki w odpowiednim miejscu.

praca w parach

karta pracy: rysunek i słówka na karteczkach, klej

Każda para otrzymuje kartę pracy z nazwami członków rodziny. Uczniowie wpisują wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

karta pracy

Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Ich zadaniem jest wskazanie niemieckiego odpowiednika pytania: Czy wszystko w porządku?

plenum

Wszyscy powtarzają chórem: Alles klar? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w parach w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Po skończonej grze uczniowie (w razie potrzeby z pomocą nauczyciela) uzupełniają mapę myśli.

praca w parach

12 min

Uczniowie słuchają nagrania i układają obrazki w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Zadanie ma na celu pogłębienie umiejętności rozumienia ze słuchu oraz oswojenie z nowym słownictwem. Uczniowie porównują swoje odpowiedzi i ewentualnie nawzajem je sobie korygują.

obrazki

Uczniowie grają w parach w jednorękiego bandytę (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Jeśli jest taka możliwość, grają na tabletach. Jeśli nie ma wystarczająco dużo urządzeń, nauczyciel może przygotować analogową wersję gry (na papierze).

Nauczyciel prosi, by uczniowie zadawali sobie nawzajem pytanie: Czy wszystko w porządku? Kontroluje ich pracę i w razie potrzeby udziela pomocy.

Faza podsumowująca

Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Skreślają wyraz, który nie pasuje do pozostałych. Nauczyciel może dodatkowo poprosić ich o przetłumaczenie słownictwa z ćwiczenia i wytłumaczenie, na jakiej zasadzie podjęli decyzję o wykreśleniu konkretnego wyrazu.

praca w parach

15 min

karta pracy

Uczniowie grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Nazywają na zmianę członków rodziny widocznych na obrazkach. Najpierw jedna osoba z pary, a potem druga.

Uczniowie oglądają obrazek i formułują pytanie: Alles klar? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Wypowiadają je na głos.

Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcia członków rodziny. Uczniowie zamykają oczy. Znika jedno zdjęcie. Uczniowie mówią, którego członka rodziny brakuje. Na koniec prosi ich o podsumowanie lekcji i żegna się z nimi.

plenum

zabawa KIM

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec