Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.13.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Alles klar? / Wszystko w porządku?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania o rodzinie
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. | plenum | 18 min | |
Nauczyciel zapisuje na tablicy: Meine Familie. Prosi uczniów o podanie skojarzeń i zapisuje je również na tablicy w formie asocjogramu. | W toku lekcji asocjogram można uzupełniać. | ||
Nauczyciel prezentuje dialog z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie wskazują, które z wyrazów z asocjogramu usłyszeli w dialogu. Jeśli usłyszeli nowy wyraz, którego asocjogram nie zawiera, nauczyciel ją uzupełnia. | |||
Nauczyciel pyta, co robią Ben i Lea. Uczniowie wybierają jedną z trzech możliwości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel wyświetla zdjęcia na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ochotnicy zgłaszają się i nazywają członków rodziny. | |||
Każda para uczniów otrzymuje dużą ilustrację oraz małe karteczki z nazwami członków rodziny (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Ich zadaniem jest przyklejenie karteczki w odpowiednim miejscu. | praca w parach | karta pracy: rysunek i słówka na karteczkach, klej | |
Każda para otrzymuje kartę pracy z nazwami członków rodziny. Uczniowie wpisują wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | karta pracy | ||
Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Ich zadaniem jest wskazanie niemieckiego odpowiednika pytania: Czy wszystko w porządku? | plenum | ||
Wszyscy powtarzają chórem: Alles klar? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w parach w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Po skończonej grze uczniowie (w razie potrzeby z pomocą nauczyciela) uzupełniają mapę myśli. | praca w parach | 12 min | |
Uczniowie słuchają nagrania i układają obrazki w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Zadanie ma na celu pogłębienie umiejętności rozumienia ze słuchu oraz oswojenie z nowym słownictwem. Uczniowie porównują swoje odpowiedzi i ewentualnie nawzajem je sobie korygują. | obrazki | ||
Uczniowie grają w parach w jednorękiego bandytę (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Jeśli jest taka możliwość, grają na tabletach. Jeśli nie ma wystarczająco dużo urządzeń, nauczyciel może przygotować analogową wersję gry (na papierze). | |||
Nauczyciel prosi, by uczniowie zadawali sobie nawzajem pytanie: Czy wszystko w porządku? Kontroluje ich pracę i w razie potrzeby udziela pomocy. | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Skreślają wyraz, który nie pasuje do pozostałych. Nauczyciel może dodatkowo poprosić ich o przetłumaczenie słownictwa z ćwiczenia i wytłumaczenie, na jakiej zasadzie podjęli decyzję o wykreśleniu konkretnego wyrazu. | praca w parach | 15 min | karta pracy |
Uczniowie grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Nazywają na zmianę członków rodziny widocznych na obrazkach. Najpierw jedna osoba z pary, a potem druga. | |||
Uczniowie oglądają obrazek i formułują pytanie: Alles klar? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Wypowiadają je na głos. | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcia członków rodziny. Uczniowie zamykają oczy. Znika jedno zdjęcie. Uczniowie mówią, którego członka rodziny brakuje. Na koniec prosi ich o podsumowanie lekcji i żegna się z nimi. | plenum | zabawa KIM | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami.
plenum
18 min
Nauczyciel zapisuje na tablicy: Meine Familie. Prosi uczniów o podanie skojarzeń i zapisuje je również na tablicy w formie mapy myśli.
W toku lekcji mapę myśli można uzupełniać.
Nauczyciel prezentuje dialog z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie wskazują, które ze słówek z mapy myśli usłyszeli w dialogu. Jeśli usłyszeli nowy wyraz, którego mapa myśli nie zawiera, nauczyciel ją uzupełnia.
Nauczyciel pyta, co robią Ben i Lea. Uczniowie wybierają jedną z trzech możliwości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel wyświetla zdjęcia na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ochotnicy zgłaszają się i nazywają członków rodziny.
Każda para uczniów otrzymuje dużą ilustrację oraz małe karteczki z nazwami członków rodziny (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Ich zadaniem jest przyklejenie karteczki w odpowiednim miejscu.
praca w parach
karta pracy: rysunek i słówka na karteczkach, klej
Każda para otrzymuje kartę pracy z nazwami członków rodziny. Uczniowie wpisują wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
karta pracy
Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Ich zadaniem jest wskazanie niemieckiego odpowiednika pytania: Czy wszystko w porządku?
plenum
Wszyscy powtarzają chórem: Alles klar? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w parach w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Po skończonej grze uczniowie (w razie potrzeby z pomocą nauczyciela) uzupełniają mapę myśli.
praca w parach
12 min
Uczniowie słuchają nagrania i układają obrazki w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Zadanie ma na celu pogłębienie umiejętności rozumienia ze słuchu oraz oswojenie z nowym słownictwem. Uczniowie porównują swoje odpowiedzi i ewentualnie nawzajem je sobie korygują.
obrazki
Uczniowie grają w parach w jednorękiego bandytę (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Jeśli jest taka możliwość, grają na tabletach. Jeśli nie ma wystarczająco dużo urządzeń, nauczyciel może przygotować analogową wersję gry (na papierze).
Nauczyciel prosi, by uczniowie zadawali sobie nawzajem pytanie: Czy wszystko w porządku? Kontroluje ich pracę i w razie potrzeby udziela pomocy.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Skreślają wyraz, który nie pasuje do pozostałych. Nauczyciel może dodatkowo poprosić ich o przetłumaczenie słownictwa z ćwiczenia i wytłumaczenie, na jakiej zasadzie podjęli decyzję o wykreśleniu konkretnego wyrazu.
praca w parach
15 min
karta pracy
Uczniowie grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Nazywają na zmianę członków rodziny widocznych na obrazkach. Najpierw jedna osoba z pary, a potem druga.
Uczniowie oglądają obrazek i formułują pytanie: Alles klar? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Wypowiadają je na głos.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcia członków rodziny. Uczniowie zamykają oczy. Znika jedno zdjęcie. Uczniowie mówią, którego członka rodziny brakuje. Na koniec prosi ich o podsumowanie lekcji i żegna się z nimi.
plenum
zabawa KIM
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0