| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 9) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnały elektryczne. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 15) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnał elektryczny. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisze budowę tranzystora pnp;
wyjaśni zasadę działania tranzystorów pnp;
przeanalizuje i zinterpretuje schemat budowy i działania tranzystora pnp;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywani zadań.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| wykład problemowy, burza mózgów |
| praca zespołowa, praca w parach przy rozwiązywaniu zadań |
| schematy budowy tranzystora pnp, film samouczek ilustrujący działanie tranzystora, przykładowe tranzystory, zestawy zadań |
| rzutnik multimedialny, ekran |
|
|
Pytania nauczyciela:
Co wiecie na temat półprzewodników i złącza p-n? Uczniowie, z pomocą nauczyciela, przypominają i porządkują wiadomości o materiałach półprzewodnikowych i zjawiskach zachodzących na złączu p‑n.
Co to znaczy „wzmocnić sygnał elektryczny”? Uczniowie, z pomocą nauczyciela, ustalają, co to są sygnały elektryczne i na czym polega ich wzmacnianie.
|
|
Nauczyciel przedstawia schemat budowy tranzystora pnp, uczniowie analizują powstawanie barier ładunków na złączach. Uczniowie, na podstawie filmu samouczka, analizują ruch nośników prądu w czasie pracy tranzystora i dostrzegają wpływ prądu bazy na prąd kolektora. Uczniowie, z pomocą nauczyciela, formułują wniosek o związku miedzy prądem bazy i prądem kolektora. Nauczyciel omawia zastosowania tranzystorów i różnice w układzie napięć przy zasilaniu obwodów z tranzystorami npn i pnp. Nauczyciel omawia krótko różnicę we właściwościach tranzystorów npn i pnp. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w parach zadań: 1, 2, 3, 4 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają oni rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo, powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o tranzystorach pnp uczniowie rozwiązują zadania: 5, 6, 7, 8, 9 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystywany przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których omawiane są budowa i zastosowania tranzystorów. |