Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Schutz von Natur und Kultur: Die UNESCO und ihre Welterbeliste/ Ochrona przyrody i kultury: UNESCO i lista światowego dziedzictwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i przyrodniczego oraz opisywanie wyjątkowych miejsc na liście UNESCO w Niemczech i na świecie.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.R Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie rozszerzonym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie oraz różnorodne złożone wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne oraz w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, ochrona praw autorskich, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi pisemne:
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. e‑mail, list prywatny, list formalny – w tym list motywacyjny, życiorys, CV, wpis na blogu, opowiadanie, recenzję, artykuł, rozprawkę):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
13) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • analizuje informacje na temat zasad nadawania miejscom i obiektom statusu światowego dziedzictwa UNESCO;

  • uzasadnia wybór zdjęcia do artykułu o najsłynniejszych obiektach światowego dziedzictwa UNESCO;

  • formułuje wpis na blogu z propozycją wyprawy śladami miejsc wpisanych na listę UNESCO.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, ćwiczenie użycia języka obcego w naturalnych kontekstach, np. pisząc bloga);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet.

Metody i formy pracy:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podająca: wyjaśnianie, podcast;

  • aktywizująca – kula śnieżna, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, termometr;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • kartki A4,

  • zdjęcia.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia pięciu miejsc lub obiektów w Polsce, które są wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie cechy wspólne mają właśnie te miejsca i zapisuje na tablicy hasło UNESCO‑Welterbeliste. Uczniowie podają hasła: authentisch, einzigartig, außergewöhnlich, universell, imposant, wertvoll, wichtig für künftige Generationen … Nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy, koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustrację szyldu  
    in die UNESCO Werterbeliste eingetragen” i prosi uczniów o podanie przykładów miejsc, w których widzieli pokazywany szyld. Następnie uczniowie zastanawiają się nad znaczeniem tego szyldu, odpowiadając na pytania nauczyciela: Welche Bedeutung hat dieses Schild?

  • Uczniowie czytają tekst Der Reiseblog „Laura unterwegs”. Das neueste Thema: Was ist die UNESCO‑Welterbeliste?, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby – zgodnie z ideą metody kuli śnieżnej – podzielili się uzyskanymi informacjami z osobą po sąsiedzku, a następnie wymienili informacje w grupach czteroosobowych. Każdy uczeń dodaje tutaj coś od siebie podczas rozmów w grupach, analizuje szczegółowe informacje i dzięki temu niejasne fragmenty tekstu stają się dla niego bardziej zrozumiałe.

  • Następnie uczniowie wykonują polecenia sprawdzające zrozumienie tekstu.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A4 i prosi uczniów, aby podczas słuchania pliku audio, podcastu – relacji z podróży, spróbowali narysować odwiedzane przez Laurę miejsca oraz zanotowali najważniejsze informacje w formie znaków graficznych, pojedynczych wyrazów, pojęć.

  • Uczniowie słuchają podcastu Laury i wykonują polecenie nauczyciela: szkicują obiekty i miejsca, notują przy nich również najważniejsze informacje. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wymianę kartek z sąsiadem po lewej stronie, który ewentualnie uzupełnia brakujące informacje na rysunku, dopisuje pojęcia, rysuje brakujące obiekty.

  • Następnie nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, uczniowie sprawdzają informacje na swoich rysunkach, kolejność zwiedzanych obiektów, uzupełniają obrazki.

  • Uczniowie wykonują polecenia do pliku audio sprawdzające zrozumienie tekstu (Übungen 1‑3 w części Plik audio).

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia utrwalające poznane słownictwo i zwroty (Übungen 1‑6 w części Sprawdź się) oraz uzasadniają wybór zdjęcia do artykułu w szkolnej gazetce (Übung 7 w części Sprawdź się).

  • Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi o zaznaczenie na termometrze, na którym znaduje się skala od +5 do -5 swojego zaangażowania w lekcję.

Praca domowa:

Uczniowie opisują podróż tropem obiektów światowego dziedzictwa UNESCO w północnych Niemczech (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują infografiki na temat jednego wybranego miejsca w Niemczech uznanego za światowe dziedzictwo UNESCO; uczniowie razem z nauczycielem nanoszą swoje infografiki na mapę Niemiec;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą w temacie Poznajemy ciekawe miejsca w Niemczech; podczas realizacji lekcji można wykorzystać metodę grup eksperckich. Należy podzielić uczniów na pięć grup. Każda osoba w grupie otrzymuje swoje tymczasowe imię/nazwę. Można skorzystać z nazw numerycznych (np. Jedynki, Dwójki, Trójki…), nazw zabytków wymienionych w pliku audio itp. Osoby o tych samych imionach/nazwach przechodzą do tzw. grup eksperckich, które wspólnie zajmują się opracowaniem jednego zagadnienia (w tym przypadku jednego z zabytków z listy UNESCO). Na znalezienie informacji, zanotowanie uczniowie mają 10 minut. Po tym czasie wracają do swojej grupy i przekazują zdobytą wiedzę oraz na forum grupy podsumowują swoją wiedzę. Nauczyciel wspiera uczniów, koryguje błędy;

  • po lekcji: podsumowanie tematu dotyczącego podróżowania i poznawania kultury i miejsc przyrodniczo‑geograficznych naszego sąsiada zza Odry, uczniowe wybierają sobie jedno z miejsc przedstawionych w multimedium, które chcieliby odwiedzić i przygotowują krótki spot reklamowy w formie nagrania danego miejsca.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec