Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Schutz von Natur und Kultur: Die UNESCO und ihre Welterbeliste/ Ochrona przyrody i kultury: UNESCO i lista światowego dziedzictwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i przyrodniczego oraz opisywanie wyjątkowych miejsc na liście UNESCO w Niemczech i na świecie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
analizuje informacje na temat zasad nadawania miejscom i obiektom statusu światowego dziedzictwa UNESCO;
uzasadnia wybór zdjęcia do artykułu o najsłynniejszych obiektach światowego dziedzictwa UNESCO;
formułuje wpis na blogu z propozycją wyprawy śladami miejsc wpisanych na listę UNESCO.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, ćwiczenie użycia języka obcego w naturalnych kontekstach, np. pisząc bloga);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet.
Metody i formy pracy:
konstruktywizm;
kognitywizm;
podająca: wyjaśnianie, podcast;
aktywizująca – kula śnieżna, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, termometr;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
kartki A4,
zdjęcia.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia pięciu miejsc lub obiektów w Polsce, które są wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie cechy wspólne mają właśnie te miejsca i zapisuje na tablicy hasło UNESCO‑Welterbeliste. Uczniowie podają hasła: authentisch, einzigartig, außergewöhnlich, universell, imposant, wertvoll, wichtig für künftige Generationen … Nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy, koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustrację szyldu
„in die UNESCO Werterbeliste eingetragen” i prosi uczniów o podanie przykładów miejsc, w których widzieli pokazywany szyld. Następnie uczniowie zastanawiają się nad znaczeniem tego szyldu, odpowiadając na pytania nauczyciela: Welche Bedeutung hat dieses Schild?Uczniowie czytają tekst Der Reiseblog „Laura unterwegs”. Das neueste Thema: Was ist die UNESCO‑Welterbeliste?, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel poleca uczniom, aby – zgodnie z ideą metody kuli śnieżnej – podzielili się uzyskanymi informacjami z osobą po sąsiedzku, a następnie wymienili informacje w grupach czteroosobowych. Każdy uczeń dodaje tutaj coś od siebie podczas rozmów w grupach, analizuje szczegółowe informacje i dzięki temu niejasne fragmenty tekstu stają się dla niego bardziej zrozumiałe.
Następnie uczniowie wykonują polecenia sprawdzające zrozumienie tekstu.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A4 i prosi uczniów, aby podczas słuchania pliku audio, podcastu – relacji z podróży, spróbowali narysować odwiedzane przez Laurę miejsca oraz zanotowali najważniejsze informacje w formie znaków graficznych, pojedynczych wyrazów, pojęć.
Uczniowie słuchają podcastu Laury i wykonują polecenie nauczyciela: szkicują obiekty i miejsca, notują przy nich również najważniejsze informacje. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wymianę kartek z sąsiadem po lewej stronie, który ewentualnie uzupełnia brakujące informacje na rysunku, dopisuje pojęcia, rysuje brakujące obiekty.
Następnie nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, uczniowie sprawdzają informacje na swoich rysunkach, kolejność zwiedzanych obiektów, uzupełniają obrazki.
Uczniowie wykonują polecenia do pliku audio sprawdzające zrozumienie tekstu (Übungen 1‑3 w części Plik audio).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia utrwalające poznane słownictwo i zwroty (Übungen 1‑6 w części Sprawdź się) oraz uzasadniają wybór zdjęcia do artykułu w szkolnej gazetce (Übung 7 w części Sprawdź się).
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi o zaznaczenie na termometrze, na którym znaduje się skala od +5 do -5 swojego zaangażowania w lekcję.
Praca domowa:
Uczniowie opisują podróż tropem obiektów światowego dziedzictwa UNESCO w północnych Niemczech (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie przygotowują infografiki na temat jednego wybranego miejsca w Niemczech uznanego za światowe dziedzictwo UNESCO; uczniowie razem z nauczycielem nanoszą swoje infografiki na mapę Niemiec;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą w temacie Poznajemy ciekawe miejsca w Niemczech; podczas realizacji lekcji można wykorzystać metodę grup eksperckich. Należy podzielić uczniów na pięć grup. Każda osoba w grupie otrzymuje swoje tymczasowe imię/nazwę. Można skorzystać z nazw numerycznych (np. Jedynki, Dwójki, Trójki…), nazw zabytków wymienionych w pliku audio itp. Osoby o tych samych imionach/nazwach przechodzą do tzw. grup eksperckich, które wspólnie zajmują się opracowaniem jednego zagadnienia (w tym przypadku jednego z zabytków z listy UNESCO). Na znalezienie informacji, zanotowanie uczniowie mają 10 minut. Po tym czasie wracają do swojej grupy i przekazują zdobytą wiedzę oraz na forum grupy podsumowują swoją wiedzę. Nauczyciel wspiera uczniów, koryguje błędy;
po lekcji: podsumowanie tematu dotyczącego podróżowania i poznawania kultury i miejsc przyrodniczo‑geograficznych naszego sąsiada zza Odry, uczniowe wybierają sobie jedno z miejsc przedstawionych w multimedium, które chcieliby odwiedzić i przygotowują krótki spot reklamowy w formie nagrania danego miejsca.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0