Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The History of Cinema / Historia kina

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.9, II.2, II.3, II.5, III.1, III.3, III.4, V.2, V.5, V.6, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu historii kina.

  2. Uczeń umie opisać swoją wizję przyszłości kina.

  3. Uczeń opisuje interesujące historie dotyczące Hollywood.

Cele motywacyjne:

Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat historii kina i jego przyszłości.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta: When did you last go to the cinema? What film did you see? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wyjaśniają, jakie słowa w nagraniach dotyczą poszczególnych gatunków filmowych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na tytuł tekstu The History of Cinema i prosi o podanie kilku faktów z historii kina. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Następnie czytają tekst.

  2. Uczniowie zapoznają się z poleceniem w Exercise 2 pod tekstem (Przeczytaj), a następnie wyszukują w tekście informacje potrzebne do rozwiązania zadania. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Na podstawie tekstu uczniowie rozwijają każdy punkt na osi czasu, podając kilka dodatkowych informacji.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj); uzasadniają odpowiedzi odpowiednimi fragmentami tekstu.

  5. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: What facts related to the history of cinema are completely new you you?

  6. Uczniowie słuchają nagrania i wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi.

  7. Uczniowie odpowiadają w parach na pytanie w Exercise 5 (Przeczytaj). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  8. W ramach przygotowania do pracy z multimedium uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  9. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie wykonują Exercise 23 (Prezentacja multimedialna).

  10. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 12 (Sprawdź się). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.

  2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re very interested in the history of cinema. Write a blog post (100‑150 words) in which you:

  • describe the most important events in the cinema history;

  • write about your favourite period of cinema history;

  • recommend two attractions of Hollywood;

  • share your opinion about the future of the cinema;

Your email should be 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują pytania do poszczególnych slajdów prezentacji multimedialnej z e‑materiału. Na kolejnej lekcji pracują w parach i odpowiadają na pytania kolegi/koleżanki.