Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The History of Cinema / Historia kina
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.9, II.2, II.3, II.5, III.1, III.3, III.4, V.2, V.5, V.6, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu historii kina.
Uczeń umie opisać swoją wizję przyszłości kina.
Uczeń opisuje interesujące historie dotyczące Hollywood.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat historii kina i jego przyszłości.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta: When did you last go to the cinema? What film did you see? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wyjaśniają, jakie słowa w nagraniach dotyczą poszczególnych gatunków filmowych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na tytuł tekstu The History of Cinema i prosi o podanie kilku faktów z historii kina. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Następnie czytają tekst.
Uczniowie zapoznają się z poleceniem w Exercise 2 pod tekstem (Przeczytaj), a następnie wyszukują w tekście informacje potrzebne do rozwiązania zadania. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Na podstawie tekstu uczniowie rozwijają każdy punkt na osi czasu, podając kilka dodatkowych informacji.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj); uzasadniają odpowiedzi odpowiednimi fragmentami tekstu.
Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: What facts related to the history of cinema are completely new you you?
Uczniowie słuchają nagrania i wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi.
Uczniowie odpowiadają w parach na pytanie w Exercise 5 (Przeczytaj). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
W ramach przygotowania do pracy z multimedium uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 i 2 (Sprawdź się). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re very interested in the history of cinema. Write a blog post (100‑150 words) in which you:
describe the most important events in the cinema history;
write about your favourite period of cinema history;
recommend two attractions of Hollywood;
share your opinion about the future of the cinema;
Your email should be 100–150 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują pytania do poszczególnych slajdów prezentacji multimedialnej z e‑materiału. Na kolejnej lekcji pracują w parach i odpowiadają na pytania kolegi/koleżanki.