Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Znani mówcy i ich przemowy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje początki retoryki;
przedstawia znanych mówców XX wieku: Mahatmę Gandhiego, Martina Luthera Kinga i Johna Fitzgeralda Kennedy'ego;
analizuje treść trzech słynnych politycznych wystąpień z XX wieku;
identyfikuje wartości, do których odwołują się autorzy przemów;
porównuje ze sobą fragmenty przemów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: do czego jest nam potrzebna retoryka?
Faza realizacyjna:
Omówienie treści sekcji „Przeczytaj”, z którą uczniowie mieli się zapoznać przed lekcją. Wspólne wykonanie poleceń zawartych w sekcji, dotyczących przemów M. Gandhiego i M.L. Kinga.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Audiobook”. Uczniowie odczytują polecenie: Wysłuchaj fragmentu przemówienia Johna F. Kennedy’ego i zastanów się, dlaczego słowa „Jestem berlińczykiem” są współcześnie powtarzane z różnymi orzecznikami w momentach zamachów, konfliktów lub innych trudnych wydarzeń dotykających różne kraje na świecie. Zapisz swoje spostrzeżenia. i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5 i 6. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenia 7 i 8.
Napisz własną przemowę na dowolny temat.
Materiały pomocnicze:
Barłowska M., Ćwiczenia z retoryki, Warszawa 2019.
Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.