Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Integralność baz danych, etap II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Ocenisz skuteczność metod umożliwiających zachowanie spójności danych w bazie Microsoft Access lub LibreOffice Base.
Zidentyfikujesz źródła problemów z integralnością encji w zbiorze informacji.
Zaplanujesz elementarne działania prewencyjne, które warto podjąć dla szczególnie wrażliwych (w kontekście spójności) atrybutów w tabelach bazy danych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Integralność baz danych, etap II”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i wykonać obliczenia na podstawie dołączonych danych.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie zapoznają się ze strukturą tabel w bazie danych oraz elementarnymi metodami zapewnienia integralności w środowisku Microsoft Access
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią zawartego w niej multimedium. W filmie samouczku omówiono ważną metodę zapewnienia spójności w programie Access, która polega na ustanowieniu w bazie danych więzów integralności.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie, korzystając z multimedium z sekcji „Film samouczek” odpowiadają na pytania:
W jaki sposób zdefiniować więzy dla relacji (powiązania)?
Jakie konsekwencje spowoduje ustanowienie więzów?
Jakie warunki muszą być spełnione, aby więzy mogły istnieć?
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Film samouczek” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.