Numer e‑materiału: 1.2.9.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Die Fee ist glücklich / Wróżka jest szczęśliwa
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat karnawału

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) święta i tradycje, mój kraj;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
5 W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
8 Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11 Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy wybranych postaci z balu karnawałowego;

  • opisuje samopoczucie drugiej osoby.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • wykorzystywanie wskazówek pozajęzykowych;

  • grupowanie wyrazów według kategorii.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • praktyczna;

    • podejście komunikacyjne;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna: berek wyrazowy);

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca w grupach,

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna: berek wyrazowy),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karta pracy,

  • koperta z karteczkami,

  • zdjęcia,

  • puzzle,

  • klej,

  • magnesy,

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Gra może posłużyć jako rozgrzewka językowa na kolejnych zajęciach lub powtórka przed sprawdzianem.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację. Pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji. Następnie prezentuje cele lekcji i mówi uczniom, czego dowiedzą się na zajęciach.

plenum

18 min

Nauczyciel prezentuje atrybuty postaci: rycerza, wróżki, czarownicy (rekwizyty, np. miecz, różdżka, miotła). Uczniowie odgadują, o kogo chodzi. Nauczyciel zapisuje niemieckie nazwy postaci na tablicy i pod każdym wyrazem przypina magnesem kartę obrazkową przedstawiającą daną postać.

atrybuty postaci, karty obrazkowe z postaciami, magnesy

Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat karnawału: czy uczniowie uczestniczyli w balu karnawałowym, czy znają bale przebierańców, za kogo chcieliby się przebrać itp.

Nauczyciel prezentuje informacje na temat tego, jak karnawał jest obchodzony w Niemczech, kiedy się zaczyna, jak długo trwa (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje przedstawiające Leę i wykonane przez nią maski. Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, jakie maski przygotowała Lea, za kogo może się przebrać. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Lei i objaśnia nieznane wyrazy i zdania.

tablica interaktywna

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, ile masek karnawałowych przygotowała Lea (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje zdjęcia postaci i nagrania z nazwami postaci. Uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w poszukiwanie karnawałowych postaci. Przed lekcją ukrywa w klasie np. 9 kart obrazkowych przedstawiających wróżkę, czarownicę i rycerza. Uczniowie - na dźwięk dzwoneczka - rozpoczynają poszukiwania. Jeśli jakiś uczeń znajdzie kartę, podchodzi do nauczyciela i wypowiada na głos niemiecką nazwę postaci, która znajduje się na karcie.

karty obrazkowe przedstawiające wróżkę, czarownicę i rycerza

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające wróżkę, czarownicę i rycerze. Uczniowie odczytują niemieckie nazwy postaci i proponują, który podpis pasuje do którego obrazka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej emotikony przedstawiające różne stany emocjonalne (złość, smutek, radość) oraz postaci karnawałowe, które są złe, smutne lub radosne. Odtwarza dołączone do ilustracji nagrania, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w lustro. Pokazuje im różne miny (smutną, złą, radosną). Uczniowie naśladują jego mimikę, nazywając przy tym nastrój, jaki oddaje dana mina: glücklich, böse, traurig.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby ustawili się w rzędzie. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w grę obrazkowo‑wyrazową (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Jeśli oba obrazki i wyraz pasują do siebie, uczniowie reagują: Ja!, jeśli zaś nie pasują, uczniowie mówią: Nein!

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Uczniowie ponownie ustawiają się w rzędzie i grają w berka wyrazowego. Każdy uczeń „łapie” jeden obrazek lub jedno słówko (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje trzy ilustracje przedstawiające różne nastroje czarownicy. Następnie odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia i prosi uczniów o wskazanie właściwego obrazka (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

tablica interaktywna

Uczniowie otrzymują rysunek z rycerzem i trzy podpisy do wyboru. Nauczyciel pyta: Wie ist der Ritter? Uczniowie wybierają odpowiedni podpis i naklejają go pod rycerzem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

rysunek z rycerzem, trzy podpisy, klej

Uczniowie otrzymują kartę pracy z ilustracją wróżki smutnej, szczęśliwej i złej. Pod obrazkami wróżek znajdują się podpisy: Die Fee ist böse, Die Fee ist glücklich, Die Fee ist traurig. Zadaniem uczniów jest połączenie linią rysunku wróżki ze zdaniem, które ją opisuje (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

praca indywidualna

karta pracy

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali w zeszytach wróżkę, rycerza lub czarownicę, a następnie podpisali tę postać w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywiduana

12 min

kredki

Uczniowie układają puzzle. Następnie określają, w jakim nastroju jest osoba na zdjęciu. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

puzzle

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Ochotnicy wychodzą kolejno na środek klasy i pokazują, jak wygląda i jakie miny robi osoba szczęśliwa, zła lub smutna. Reszta klasy odgaduje i nazywa po niemiecku nastrój przedstawianej osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).

plenum

Zadanie domowe: uczniowie przygotowują maskę z szablonu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Na następnych zajęciach opowiadają, jaką postać narysowali i w jakim jest ona nastroju.

zadanie domowe

karta pracy

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację. Pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji. Następnie prezentuje cele lekcji i mówi uczniom, czego dowiedzą się na zajęciach.

plenum

18 min

Nauczyciel prezentuje atrybuty postaci: rycerza, wróżki, czarownicy (rekwizyty, np. miecz, różdżka, miotła). Uczniowie odgadują, o kogo chodzi. Nauczyciel zapisuje niemieckie nazwy postaci na tablicy i pod każdym wyrazem przypina magnesem kartę obrazkową przedstawiającą daną postać.

atrybuty postaci, karty obrazkowe z postaciami, magnesy

Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat karnawału: czy uczniowie uczestniczyli w balu karnawałowym, czy znają bale przebierańców, za kogo chcieliby się przebrać itp.

Nauczyciel prezentuje informacje na temat tego, jak karnawał jest obchodzony w Niemczech, kiedy się zaczyna, jak długo trwa (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje przedstawiające Leę i wykonane przez nią maski. Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, jakie maski przygotowała Lea, za kogo może się przebrać. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Lei i objaśnia nieznane wyrazy i zdania.

tablica interaktywna

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, ile masek karnawałowych przygotowała Lea (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje zdjęcia postaci i nagrania z nazwami postaci. Uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w poszukiwanie karnawałowych postaci. Przed lekcją ukrywa w klasie np. 9 kart obrazkowych przedstawiających wróżkę, czarownicę i rycerza. Uczniowie - na dźwięk dzwoneczka - rozpoczynają poszukiwania. Jeśli jakiś uczeń znajdzie kartę, podchodzi do nauczyciela i wypowiada na głos niemiecką nazwę postaci, która znajduje się na karcie.

karty obrazkowe przedstawiające wróżkę, czarownicę i rycerza

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające wróżkę, czarownicę i rycerze. Uczniowie odczytują niemieckie nazwy postaci i proponują, który podpis pasuje do którego obrazka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej emotikony przedstawiające różne stany emocjonalne (złość, smutek, radość) oraz postaci karnawałowe, które są złe, smutne lub radosne. Odtwarza dołączone do ilustracji nagrania, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w lustro. Pokazuje im różne miny (smutną, złą, radosną). Uczniowie naśladują jego mimikę, nazywając przy tym nastrój, jaki oddaje dana mina: glücklich, böse, traurig.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby ustawili się w rzędzie. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w grę obrazkowo‑wyrazową (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Jeśli oba obrazki i wyraz pasują do siebie, uczniowie reagują: Ja!, jeśli zaś nie pasują, uczniowie mówią: Nein!

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Uczniowie ponownie ustawiają się w rzędzie i grają w berka wyrazowego. Każdy uczeń „łapie” jeden obrazek lub jedno słówko (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje trzy ilustracje przedstawiające różne nastroje czarownicy. Następnie odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia i prosi uczniów o wskazanie właściwego obrazka (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

tablica interaktywna

Uczniowie otrzymują rysunek z rycerzem i trzy podpisy do wyboru. Nauczyciel pyta: Wie ist der Ritter? Uczniowie wybierają odpowiedni podpis i naklejają go pod rycerzem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

rysunek z rycerzem, trzy podpisy, klej

Uczniowie otrzymują kartę pracy z ilustracją wróżki smutnej, szczęśliwej i złej. Pod obrazkami wróżek znajdują się podpisy: Die Fee ist böse, Die Fee ist glücklich, Die Fee ist traurig. Zadaniem uczniów jest połączenie linią rysunku wróżki ze zdaniem, które ją opisuje (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

praca indywidualna

karta pracy

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali w zeszytach wróżkę, rycerza lub czarownicę, a następnie podpisali tę postać w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywiduana

12 min

kredki

Uczniowie układają puzzle. Następnie określają, w jakim nastroju jest osoba na zdjęciu. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

puzzle

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Ochotnicy wychodzą kolejno na środek klasy i pokazują, jak wygląda i jakie miny robi osoba szczęśliwa, zła lub smutna. Reszta klasy odgaduje i nazywa po niemiecku nastrój przedstawianej osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).

plenum

Zadanie domowe: uczniowie przygotowują maskę z szablonu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Na następnych zajęciach opowiadają, jaką postać narysowali i w jakim jest ona nastroju.

zadanie domowe

karta pracy

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec