Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.9.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Die Fee ist glücklich / Wróżka jest szczęśliwa
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat karnawału
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację. Pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji. Następnie prezentuje cele lekcji i mówi uczniom, czego dowiedzą się na zajęciach. | plenum | 18 min | |
Nauczyciel prezentuje atrybuty postaci: rycerza, wróżki, czarownicy (rekwizyty, np. miecz, różdżka, miotła). Uczniowie odgadują, o kogo chodzi. Nauczyciel zapisuje niemieckie nazwy postaci na tablicy i pod każdym wyrazem przypina magnesem kartę obrazkową przedstawiającą daną postać. | atrybuty postaci, karty obrazkowe z postaciami, magnesy | ||
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat karnawału: czy uczniowie uczestniczyli w balu karnawałowym, czy znają bale przebierańców, za kogo chcieliby się przebrać itp. | |||
Nauczyciel prezentuje informacje na temat tego, jak karnawał jest obchodzony w Niemczech, kiedy się zaczyna, jak długo trwa (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje przedstawiające Leę i wykonane przez nią maski. Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, jakie maski przygotowała Lea, za kogo może się przebrać. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Lei i objaśnia nieznane wyrazy i zdania. | tablica interaktywna | ||
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, ile masek karnawałowych przygotowała Lea (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prezentuje zdjęcia postaci i nagrania z nazwami postaci. Uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w poszukiwanie karnawałowych postaci. Przed lekcją ukrywa w klasie np. 9 kart obrazkowych przedstawiających wróżkę, czarownicę i rycerza. Uczniowie - na dźwięk dzwoneczka - rozpoczynają poszukiwania. Jeśli jakiś uczeń znajdzie kartę, podchodzi do nauczyciela i wypowiada na głos niemiecką nazwę postaci, która znajduje się na karcie. | karty obrazkowe przedstawiające wróżkę, czarownicę i rycerza | ||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające wróżkę, czarownicę i rycerze. Uczniowie odczytują niemieckie nazwy postaci i proponują, który podpis pasuje do którego obrazka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej emotikony przedstawiające różne stany emocjonalne (złość, smutek, radość) oraz postaci karnawałowe, które są złe, smutne lub radosne. Odtwarza dołączone do ilustracji nagrania, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w lustro. Pokazuje im różne miny (smutną, złą, radosną). Uczniowie naśladują jego mimikę, nazywając przy tym nastrój, jaki oddaje dana mina: glücklich, böse, traurig. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prosi uczniów, aby ustawili się w rzędzie. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w grę obrazkowo‑wyrazową (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Jeśli oba obrazki i wyraz pasują do siebie, uczniowie reagują: Ja!, jeśli zaś nie pasują, uczniowie mówią: Nein! | tablica interaktywna | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie ponownie ustawiają się w rzędzie i grają w berka wyrazowego. Każdy uczeń „łapie” jeden obrazek lub jedno słówko (e‑materiał: Gra edukacyjna). | praca w grupach | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje trzy ilustracje przedstawiające różne nastroje czarownicy. Następnie odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia i prosi uczniów o wskazanie właściwego obrazka (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | tablica interaktywna | ||
Uczniowie otrzymują rysunek z rycerzem i trzy podpisy do wyboru. Nauczyciel pyta: Wie ist der Ritter? Uczniowie wybierają odpowiedni podpis i naklejają go pod rycerzem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | rysunek z rycerzem, trzy podpisy, klej | ||
Uczniowie otrzymują kartę pracy z ilustracją wróżki smutnej, szczęśliwej i złej. Pod obrazkami wróżek znajdują się podpisy: Die Fee ist böse, Die Fee ist glücklich, Die Fee ist traurig. Zadaniem uczniów jest połączenie linią rysunku wróżki ze zdaniem, które ją opisuje (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). | praca indywidualna | karta pracy | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali w zeszytach wróżkę, rycerza lub czarownicę, a następnie podpisali tę postać w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywiduana | 12 min | kredki |
Uczniowie układają puzzle. Następnie określają, w jakim nastroju jest osoba na zdjęciu. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | puzzle | ||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Ochotnicy wychodzą kolejno na środek klasy i pokazują, jak wygląda i jakie miny robi osoba szczęśliwa, zła lub smutna. Reszta klasy odgaduje i nazywa po niemiecku nastrój przedstawianej osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4). | plenum | ||
Zadanie domowe: uczniowie przygotowują maskę z szablonu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Na następnych zajęciach opowiadają, jaką postać narysowali i w jakim jest ona nastroju. | zadanie domowe | karta pracy | |
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację. Pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji. Następnie prezentuje cele lekcji i mówi uczniom, czego dowiedzą się na zajęciach.
plenum
18 min
Nauczyciel prezentuje atrybuty postaci: rycerza, wróżki, czarownicy (rekwizyty, np. miecz, różdżka, miotła). Uczniowie odgadują, o kogo chodzi. Nauczyciel zapisuje niemieckie nazwy postaci na tablicy i pod każdym wyrazem przypina magnesem kartę obrazkową przedstawiającą daną postać.
atrybuty postaci, karty obrazkowe z postaciami, magnesy
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat karnawału: czy uczniowie uczestniczyli w balu karnawałowym, czy znają bale przebierańców, za kogo chcieliby się przebrać itp.
Nauczyciel prezentuje informacje na temat tego, jak karnawał jest obchodzony w Niemczech, kiedy się zaczyna, jak długo trwa (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje przedstawiające Leę i wykonane przez nią maski. Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, jakie maski przygotowała Lea, za kogo może się przebrać. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Lei i objaśnia nieznane wyrazy i zdania.
tablica interaktywna
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, ile masek karnawałowych przygotowała Lea (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel prezentuje zdjęcia postaci i nagrania z nazwami postaci. Uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
tablica interaktywna
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w poszukiwanie karnawałowych postaci. Przed lekcją ukrywa w klasie np. 9 kart obrazkowych przedstawiających wróżkę, czarownicę i rycerza. Uczniowie - na dźwięk dzwoneczka - rozpoczynają poszukiwania. Jeśli jakiś uczeń znajdzie kartę, podchodzi do nauczyciela i wypowiada na głos niemiecką nazwę postaci, która znajduje się na karcie.
karty obrazkowe przedstawiające wróżkę, czarownicę i rycerza
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające wróżkę, czarownicę i rycerze. Uczniowie odczytują niemieckie nazwy postaci i proponują, który podpis pasuje do którego obrazka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej emotikony przedstawiające różne stany emocjonalne (złość, smutek, radość) oraz postaci karnawałowe, które są złe, smutne lub radosne. Odtwarza dołączone do ilustracji nagrania, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w lustro. Pokazuje im różne miny (smutną, złą, radosną). Uczniowie naśladują jego mimikę, nazywając przy tym nastrój, jaki oddaje dana mina: glücklich, böse, traurig.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi uczniów, aby ustawili się w rzędzie. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w grę obrazkowo‑wyrazową (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Jeśli oba obrazki i wyraz pasują do siebie, uczniowie reagują: Ja!, jeśli zaś nie pasują, uczniowie mówią: Nein!
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Uczniowie ponownie ustawiają się w rzędzie i grają w berka wyrazowego. Każdy uczeń „łapie” jeden obrazek lub jedno słówko (e‑materiał: Gra edukacyjna).
praca w grupach
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje trzy ilustracje przedstawiające różne nastroje czarownicy. Następnie odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia i prosi uczniów o wskazanie właściwego obrazka (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
tablica interaktywna
Uczniowie otrzymują rysunek z rycerzem i trzy podpisy do wyboru. Nauczyciel pyta: Wie ist der Ritter? Uczniowie wybierają odpowiedni podpis i naklejają go pod rycerzem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
rysunek z rycerzem, trzy podpisy, klej
Uczniowie otrzymują kartę pracy z ilustracją wróżki smutnej, szczęśliwej i złej. Pod obrazkami wróżek znajdują się podpisy: Die Fee ist böse, Die Fee ist glücklich, Die Fee ist traurig. Zadaniem uczniów jest połączenie linią rysunku wróżki ze zdaniem, które ją opisuje (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).
praca indywidualna
karta pracy
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali w zeszytach wróżkę, rycerza lub czarownicę, a następnie podpisali tę postać w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywiduana
12 min
kredki
Uczniowie układają puzzle. Następnie określają, w jakim nastroju jest osoba na zdjęciu. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
puzzle
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Ochotnicy wychodzą kolejno na środek klasy i pokazują, jak wygląda i jakie miny robi osoba szczęśliwa, zła lub smutna. Reszta klasy odgaduje i nazywa po niemiecku nastrój przedstawianej osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).
plenum
Zadanie domowe: uczniowie przygotowują maskę z szablonu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Na następnych zajęciach opowiadają, jaką postać narysowali i w jakim jest ona nastroju.
zadanie domowe
karta pracy
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0