Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jak obliczyć energię jonizacji w atomie wodoru? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład, prezentacja |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | tablica, komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie jonizacji atomu. Opowiada, z czego wynika wartość energii jonizacji (z oddziaływań elektrycznych między elektronami i jądrem oraz kwantowych oddziaływań między elektronami, wyjaśnianych przez fizykę współczesną). Nauczyciel wzbudza ciekawość uczniów stwierdzeniem, że istnieje jeden atom, którego energię jonizacji są oni w stanie policzyć, nawet bez znajomości fizyki kwantowej. Jest to atom wodoru, zawierający jeden elektron, który „nie ma z kim” oddziaływać kwantowo. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie oglądają animację prezentującą model atomu wodoru. Uczniowie przypominają założenia Bohra i przy pomocy nauczyciela „przekształcają je” na język matematyki. Następnie, nauczyciel, prosi chętnego ucznia (lub uczniów – pracę można wykonać etapami) o doprowadzenie początkowych równań do ostatecznego wyniku i przeprowadzenie obliczeń w celu wyznaczenia energii elektronu, promienia orbity atomu wodoru i prędkości. | |
Faza podsumowująca: | |
Przypisanie sensu otrzymanym wielkościom – promień orbity elektronu jest jednocześnie promieniem atomu wodoru. Energia elektronu wzięta z przeciwnym znakiem odpowiada energii jonizacji. | |
Praca domowa: | |
Jako kontynuację zagadnień z lekcji nauczyciel prosi uczniów o dalsze poszerzenie swojej wiedzy dotyczące energii jonizacji przy wykorzystaniu e‑materiału oraz rozwiązanie pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można również wykorzystać do samodzielnej pracy ucznia w metodzie flipped classroom. |